Is het mogelijk om blauw op een zwart/wit foto te zien?

Toen ik rond de 8 jaar was, heb ik een keer foto's ontwikkelt bij de Jonge Onderzoekers Groningen. Dit waren zwart/wit foto's.
Op een van de foto's stond ik, met een blauwe nike trui met rood logo.
Ik heb de foto helaas niet meer, maar ondanks dat de foto zwart/wit was, zag ik toch een vage blauwtint in de trui.

Is het mogelijk geweest dat ik dit echt zag, of vulde mijn geheugen gewoon de kleur aan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Camera's

Het beste antwoord

Een zwart-wit foto is in principe dat. Als je blauwtinten gezien hebt, zou dat in de hele foto moeten zitten, en kan een gevolg van van de gebruikte combi papier / stopbad. Maar alleen een truitje met blauw er in.. Dat is je herinnering geweest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het is maar een gok, maar waar ik aan denk: als je een trapje hebt van wit naar grijs naar zwart, met allemaal dezelfde kleurtemperatuur, eentje die lichtelijk blauwig is, dan zie je dat blauwige het beste bij het grijs. Zwart is te donker om dat blauwige nog te zien, wit te licht.
Logischerwijze moet er dan ook één bepaalde helderheid/grijswaarde zijn, waar je het blauw het duidelijkst ziet. (Maar dat is mijn redenering, of dat werkelijk klopt weet ik niet.)

Verschillende kleuren geven vaak verschillende grijswaarden. Stel dat jouw blauwe trui nou net die ene grijswaarde geeft waar je de kleurtemperatuur van de foto het sterkste ziet, dan zou het best kunnen dat je bij die trui de blauwige kleur van het grijs het beste ziet, en die trui er daardoor wat blauwiger uitziet dan de rest.

Maar wie weet is dit volkomen onzin hoor, maar dat zou volgens mij een mogelijke verklaring kunnen zijn.

Maar misschien is het inderdaad de kracht van je eigen gedachten. Probeer eens te doen alsof een ander voorwerp rood is, en kijk daarna eens of die echt wat meer rood lijkt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je werkelijke zwart/wit foto's hebt gehad (bij de ontwikkelcentrale en geen print/drukwerk) dan denk ik inderdaad dat je ogen dit heeft willen corrigeren. Je wist immers wat de echte kleur zou moeten zijn.

Maar print of drukwerk is altijd opgebouwd vanuit de primaire kleuren. Bij verschillende lampen (TL, gloeilampen, daglicht) krijg je verschillende kleuren(zwemen).