Het is een lampje voor een fototoestel, en het is éénmalig bruikbaar.
Het lampje bestaat uit vier lampjes en kan dan ook op vier manieren geplaatst worden. Na elk geen ruil weer een kwartslag draaien.

Toegevoegd na 1 uur:
Na elk geen ruil, moet na elk gebruik zijn. (autocorrectie en niet goed opgelet)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maar waarom zou je dan willen flitsen...?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
vroeger zat er nog niet standaard een ingebouwde flits in een fototoestel. Met dat blokje kon je dan toch foto's binnen maken, of 's-avonds.
Een flitsblokje doet wat de flitslamp in een moderne camera doet. Zorgen voor voldoende licht als dat er anderszins niet is. De elektronische flitser bestaat pas sinds ong. de 80-er jaren, daarvoor moest het op een andere manier. Eerst met los poeder op een plankje, later als metaaldraad in een lampje dat na elke flits vervangen moest worden. Een flitsblokje is vier lampjes in één blokje. Ze waren compacter en je hoefde ze maar eens in de 4 keer te wisselen. Ze draaiden vanzelf een kwartslag als je geflitst had.