Wie heeft ervaring met close-up filters/lenzen?

Ik heb closeup filters gekocht en heb ze uitgeprobeerd op mijn zoomlens maar dan kan de camera niet eens meer scherpstellen. Met de gewone lens (18-55) werkt het enigzins. Wie heeft hier ervaring mee en heeft goeie tips voor me?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Camera's

Antwoorden (2)

Ik heb ook zo een set liggen voor een Canon digitale camera.
Als je de camera op de macro-stand zet, dan werken ze bij mij perfect.
14 jaar geleden
Ik heb er niet echt ervaring mee. Maar je kunt de minimale afstand uitrekenen. Hiervan is de minimale afstand van je lens natuurlijk belangrijk.

Je tele-zoom lens zal een vele malen grotere minimale afstand kennen. Met je groothoek lens (18-55mm) kan je veel dichterbij komen. Dat is wel een eigenschap van groothoek. Dit kan je opzoeken bij de eigenschappen van de lens.

De camera heeft zo wie zo moeite met scherpstellen op effen voorwerpen. Het voorwerp moet scherpe randen kennen om te kunnen scherpstellen. Anders zul je met de hand moeten scherpstellen.
Ik kan niet beoordelen, maar in de meeste gevallen is dit wel het probleem met scherpstellen.

Een goed tip voor scherpstellen is een papiertje met tekst op het scherptevlak te zetten. Dan kan je je camera daarop laten scherpstellen. Eenmaal scherpgesteld, zet je de autofocus uit (als je een statief gebruikt). Dan hoef je niet elke keer opnieuw scherp te stellen.