Hoe werkt het, wanneer in filmscenes met direct zicht op een spiegel de camera toch verborgen kan blijven en niet in beeld komt?

Vooral bekend van bele horror-titels: personages die in spiegels kijken, waarbij de camera in een dergelijke hoek staat die je doet vermoeden dat deze toch echt zichtbaar zou moeten zijn in de desbetreffende spiegel (wat hij natuurlijk niet is). Hoe werkt dit precies?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Camera's
1.7K

Antwoorden (2)

Die cameraman staat net buiten het beeld van de spiegel. Daarom kan hij de spiegel nooit recht van voren filmen, maar altijd vanuit een hoek. En hoe kleiner die hoek, hoe dichter de camera recht voor de spiegel komt. Hij staat dan vlak naast de acteur die in de spiegel kijkt, maar net buiten beeld.

Tegenwoordig is het een koud kunstje om een zichtbare camera digitaal uit het plaatje weg te poetsen. En zelfs om het spiegelbeeld met de computer na te maken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat gedaan wordt is dat een scene gefilmd wordt vanaf het perspectief van de spiegel(dus richting de kamer & acteur) En deze scene wordt dan nog een keer gedaan vanaf het perspectief vanaf de acteur richting de spiegel. In montage wordt het beeld wat is geschoten vanaf de spiegel als tweede laag op de scene gelegd en als 'cropped' video op de plek gelegd en geschaald/ge-feathered zodat het in het kader van de spiegel past. (een soort van picture in picture) Het plaatje waarin de camera was te zien wordt nu bedekt door het plaatje van de kamer mét acteur maar zonder camera.
Het komt er dan echt op aan dat de acteur in beide scene's exact hetzelfde beweegt voor het meest natuurlijk effect.

Zie: bron