Is het slecht voor je fotocamera om de zon met lange sluitertijd te fotograferen?

met je ogen mag je niet al te lang direct in de zon kijken, kan het voor een fotocamera geen kwaad?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Camera's
4.1K

Het beste antwoord

Je moet tegenwoordig al heel bewust je camera dwingen ( door de manual mode te gebruiken ) om te kunnen doen wat jij voorstelt. Als je het doet, kun je de camera waarschijnlijk gelijk naar het milieupark brengen, omdat de sensor het denkelijk niet overleeft, een lens is tenslotte een duur en precies "brandglas", dus de afbeelding die de lens van de zon maakt op je sensor is héél klein, maar heel heet, de boel zal kapot gaan.
Maar als jij een foto maakt met de zon in beeld, zal normaal gesproken de automaat van je camera de belichting regelen, en hoewel de zon sterk overbelicht op je beeld zal verschijnen, kan dat "normale" gebruik geen kwaad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bedankt +10

Andere antwoorden (3)

Zelf heb ik wel eens een foto van de zon gemaakt met een 300 mm lens, door het glas (nr.10) van een laskap.
Dat gaat goed, zonder zo'n beschermend filter kunnen de lamellen van je diafragma of andere delen krom trekken door de hitte. Niet doen dus.

Toegevoegd na 2 minuten:
Een ondergaande zon kun je veilig fotograferen als je er zelf zonder problemen in kan kijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, hij kan er den duur defect aan raken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je met een spiegelreflexcamera fotografeert, zal het nog wel meevallen.
Zeker als je een automatische belichting gebruikt. Je wilt immers een goede foto. De diafragma en sluitertijd zal kort genoeg zijn om een goed beeld te maken en dus zal dit niet schadelijk zijn.
Het komt natuurlijk ook omdat de sensor alleen maar de tijd van de sluitertijd blootgesteld is aan het licht. Dit is dus te kort om te verbranden.
Als je overbelicht en de foto zou helemaal wit worden (niet nuttig), dan is het gevaarlijk. De lens is namelijk ook een vergrootglas, dus net als vroeger dat je mieren verbrandde kan ook je sensor verbranden.

Met een compact camera, of live view, is de sensor continue blootgesteld aan de kracht van de zon. Dat is dus wel slecht. Er is namelijk helemaal geen sluiter.

Als je de zon wilt fotograferen, gebruik dan een spiegelreflex met een neutraal densiteit (grijs) filter. ND4 of ND5 is een 4x of 5x demping van de licht (als een grijze zonnebril).

Met analoge film kan je leuke effecten maken met de zon. Ik heb een keer een foto gezien van een landschap waarin de zon (door zijn tijdsverloop) een streep in de film heeft gebrand. Dit leek dan op een TL-balk. De foto was een prijswinnaar voor een energie/milieu wedstrijd.