Welk formaat foto's moet ik kiezen op mijn spiegelreflexcamera L, M, S1, S2, S3 of Raw voor standaard goede kwaliteit foto's?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Camera's
8.7K

Antwoorden (4)

Voor de gewone gebruiker L, voor degene die nabewerkt RAW of RAW+L.

Toegevoegd na 8 minuten:
Je kan ook ervoor kiezen RAW+L altijd aan te zetten zodat als je later ooit na gaat bewerken je altijd RAW hebt. Je zal echter wel wat minder/langzamer kunnen schieten omdat je kaartje nu meer beschreven moet worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Waarvoor je kiest hangt ook van het gebruik af.
Je kan het beste voor raw kiezen wanneer je je foto s ook gaat bewerken, dit geeft de meeste mogelijkheden en de kwaliteit blijft het hoogste.
De meer ervaren gebruiker zal hiervoor kiezen.
Ga je niet bewerken dan is het beter om in jpg kwaliteit te fotograferen, je camera zal dan het beste uit je foto halen, zeker wanneer je ook programma op je toestel hebt en gebruikt als landschap ,portret,actie enz.
Je kan zelf beoordelen wanneer je foto s voldoende goed ogen op je beeldscherm met de verschillende bestands- formaten. Als je grotere afdrukken gaat maken zou ik voor l kiezen.
Wanneer de bestands- grootte belangrijk is (b.v. uploaden of mailen of op sites plaatsen) dan moet je al vaak verkleinen of al kleiner opnemen.
Wil je alle voordelen hebben dan kan je inderdaad kiezen voor beiden zowel een jpg als raw formaat, zoals al aangegeven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
als je camera een foto maakt, ziet de camera meer als wat hij eigenlijk laat zien. in een jpg formaat maakt de camera voor zover deze het kan een zo aantrekkelijk mogelijke afbeelding voor jou. maar in een raw bestand wordt er op de computer een afbeelding weergeven die precies zo is zoals de camera hem heeft gezien en deze kan je dan weer na bewerken met een programma zoals lightroom. maar voor een gewonen foto kan je je camera voot het mooiste resultaat gewoon op de L zetten. wat ook wel een handige tip kan zijn is: speel is met de light instellingen, zet hem bijvoorbeeld bij TL ligt op zonnig en kijk wat dat dat doet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zou altijd voor RAW gaan, wil je niet nabewerken transporteer je de hele bubs in een keer als jpg naar een andere map. Kom je er later achter dat je toch de witbalans niet goed had, blijkt de foto over of onderbelicht of wat dan ook kan je altijd dit herstellen in de RAW versie. Als je in jpg fotografeert kan je witbalans, over/onderbelicht niet herstellen, kan je niet na verscherpen, ontruizen enz enz.
Maar of je dit wilt ligt natuurlijk ook aan eisen die je zelf aan de foto stelt.