Wat was er eerder: de fotocamera of de filmcamera?

Het lijkt mij logisch dat de fotocamera er eerst was, want dit is één plaatje. Bij een filmcamera zijn er volgens mijn 25 foto's nodig voor 1 seconde.
Of zit het anders en klopt mijn theorie niet?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Camera's
Antoni
10 jaar geleden
Je mag één keer raden: Wat was er eerder: Beeld of bewegend beeld? Wedden dat je goed raadt?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Je geeft zelf al het goede antwoord. Met die aanvulling dat er ook filmsystemen zijn (b.v. super 8) die met 18 beeldjes per seconde genoegen nemen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Film werd in eerste instantie gemaakt door foto's heel snel te wisselen, zoals je bij een boek, de bladzijden snel doorkijkt. Duim erop en laat de bladzijden maar lopen.
Antoni
10 jaar geleden
gast169261, even zoeken op www.nl.wikipedia.org en je hebt je antwoord!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tja Antoni, dat geld voor zo'n 90% van de vragen hier....
Antoni
10 jaar geleden
Moordigger, ik dacht dat vragen waarop het antwoord eenvoudig op een andere site op internet is te vinden, niet op deze site mochten worden gesteld. Ik verwachtte daarom dat deze vraag snel zou worden verwijderd. Ik vind de richtlijn waar dat in staat, echter niet meer terug. Misschien ben ik in de war met deze richtlijn: "Type vragen die niet zijn toegestaan worden hieronder toegelicht:" "De vraag is niet kennisvermeerderend of is geen adviesvraag." " • Vragen die gaan over de betekenis of vertaling van woorden die simpel op te zoeken zijn in woordenboeken." http://www.goeievraag.nl/pagina/richtlijnen/ Mijn excuus voor het misverstand, ook aan de vraagsteller.

Antwoorden (1)

De fotocamera was eerst. Mijn opa had er een in 1906 en maakte toen de eerste foto's van mijn moeder op glazen platen.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Op dát moment was er ook allang film hoor!
Ivana
10 jaar geleden
Ja, in 1896 werd in Nederland de eerste film gedraaid. Maar de particulier had daar nog geen deel aan.
Ivana
10 jaar geleden
De eerste foto in 1826
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja maar je snapt toch wel dat zo'n jaartal enorme verwarring geeft. Zet er dan bij dan de eerste foto bijna 100 jaar eerder was genomen.