Ik wil vliegen met mijn spiegelreflexcamera en ben bang dat de bagagescan schadelijk is voor de camera. Is dit zo?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Camera's

Het beste antwoord

bij mij is dit zonder problemen verlopen,maar anderzijds zou ik wel kunnen geloven de bepaalde gevoelige onderdelen daar eventueel problemen kunnen door krijgen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Röntgen straling is ioniserende straling. In de atomen van je camera worden er dus wel degelijk atomen vernietigd. Daarentegen is ten eerste de dosis zó klein dat er maar weinig atomen geïoniseerd worden, ten tweede zijn er niet echt veel onderdelen in de camera die daar iets van merken (zeg maat zo goed als geen) De sensor zit in het midden van de camera en er zit metaal omheen. Kortom, je kunt je camera er gerust doorheen laten gaan.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er worden natuurlijk geen atomen vernietigd. Er worden atomen geioniseerd. Die kunnen daardoor zeer reactief worden (zogeheten radikalen). Dat zorgt er in een levende cel bijvoorbeeld voor dat het DNA beschadigd kan raken. Maar atomen die zitten ingebed in een metaalrooster merken er nagenoeg niks van want hebben niks om mee te reageren.
Reddie
10 jaar geleden
Alleen als je nog een ouderwetse camera met negatieffilm hebt, heb je een probleem. Die wordt namelijk "belicht" door de rontgenstralen.
Cryofiel
10 jaar geleden
Maar ook dat is pas van belang bij een film met een gevoeligheid van ISO 1600 of hoger.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Inderdaad. Niets aan de hand.
+

Andere antwoorden (1)

Ik heb talloze malen gevlogen met allerlei soorten camera,s, ook videocamera,s met tapes erin, n ook met laptops, ipads etc. Ik vroeg weleens of ze de apparatuur buiten de scanner om wilden controleren maar steeds is me verzekerd dat het gerust op de lopende band mag door de scanner hen. Bij mijn weten is er niets beschadigd.