Waarom zijn prime lenzen beter dan zoom lenzen?

En is een zoomtelelens dan ook beter dan een standaard lens met hetzelfde telebereik? En hoe komt dit dan?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Camera's

Antwoorden (2)

Iets wat een ding doet is in de regel sowieso altijd beter dan iets wat meerdere dingen moet doen. Maar in het geval van zoomlenzen vs primelenzen is het heel logisch. We zeggen steeds lens maar eigenlijk zijn beide een serielenzen achter elkaar. Waarbij een zoomlens nog veel meer lenzen achter elkaar heeft staan. Hoe meer lenzen hoe minder licht er op de sensor valt. Ook heb je zo kans dat op het eindbereik alles wat onscherper wordt, zeker uit het midden van de foto.

Toegevoegd na 2 minuten:
Er zijn overigens ook wel weer zoomlenzen die beter zijn dan sommige primelenzen, of die in sommige delen van het bereik beter zijn dan sommige primelenzen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ook dan heb je weer meer of minder lenzen. Je sluit altijd een compromis. Meer zoom, meer lenzen, minder licht, sneller vervorming of andere nadelige effecten.
Je vraagt waarom primes (vast brandpunt objectieven) beter zijn dan zooms (objectieven met variabel brandpunt). Eigenlijk is hier geen eenduidend antwoord op te geven. Want wat is "beter".
Een prime heeft vaak een betere "scherpte" en een hogere "contrast overdracht". Ze zijn dan ook (soms) van veel minder glasdelen voorzien. Ze zijn echter beperkt in hetgeen je er mee kunt, één beeldhoek, één perspectief. Als je op vakantie gaat, en je wilt veel verschillende dingen fotograferen, zul je een koffer vol "primes" mee moeten slepen
Een zoomobjectief heeft veel tot zeer veel ingebouwde mogelijkheden, en, mits je de eisen niet al te hoog stelt met betrekking tot de lichtsterkte, zijn ze vaak ook nog eens bijzonder scherp. Het contrast is vaak wel wat minder, maar tegenwoordig, dankzij fantastische coatings, niet wezeloos minder als primes. En ga je hiermee op vakantie, dan kun je met een paar objectieven alles kunnen wat je maar wilt.
Zuiver naar de getallen kijkend, komen primes er vaak dus beter uit, zijn dan echter ook bijzonder duur en zwaar. Kijkend naar wat je ermee kunt, zijn zoom-objectieven beter voor de amateur die wat wil. Een beroeps zal, omdat ie het toch terug verdient (hoopt ie tenminste) voor dat laatse beetje extra, primes aanschaffen.
De amateur zal een enkele prime aanschaffen om een objectief te hebben met GROTE opening (1.8, 1.4 of 1.2) want zooms met die lichtsterkte zijn zeldzaam (Sigma 18-35 is de uitzondering, met 1.8)
Dus beter licht aan de definitie daarvan.