Is het technisch mogelijk om restanten van de maanlandingen te fotograferen vanaf de aarde of met een aardse satelliet?

Kan het wel, maar gebeurd het niet omdat niemand er geld in wil stoppen? Of zijn we technisch gezien niet zo ver. Zelfs de Hubble schijnt het niet te kunnen. Ik veronderstel dat de coordinaten van de landing exact bekend zijn.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Camera's
1.3K

Het beste antwoord

Helaas, niet mogelijk!

De kleinste objecten die door een optische systeem waargenomen kunnen worden wordt gedefineerd door de Rayleigh criterion. Lees het artikel voor details.

Volgens NASA heeft de Hubble een angulair resolutie van 0,04 boogseconden. Dit zijn de kleinste objecten die de telescoop kan onderscheiden.

Welnu, we kunnen met wat simpele goniometrie de angulair grootte van de maanlander berekenen. Deze had een diameter van 4,27 m (volgens wikipagina). De maan is gemiddeld 384.403 km van de aarde. Dat komt uit op een angulaire grootte van 6,4E-6 boogseconden, bijna 4 ordes van grootte kleiner dan wat de Hubble kan detecteren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

ik denk dat het technisch wel mogelijk is maar dat niemand hier het belang van in ziet. Ik eerlijk gezegd ook niet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hm.. Heeft geen enkel nut. Maar technisch is het natuurlijk mogelijk. Of het herkenbaar wordt is natuurlijk een tweede vraag. Scheidend vermogen zal te laag zijn, en de effecten van de dampkring (Als je vanaf aarde fotografeerd) te groot.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je zou deze foto wel extreem moeten uitvergroten, en dan speelt mee dat de maan en de aarde altijd ten opzichte van elkaar bewegen. Bij te lange sluitertijden krijg je dan een bewegende/wazige vlek te zien, waarvan je aan de hand van de coordinaten weet dat het de restanten van de maanlanding zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk dat niemand er geld in wel stoppen, en ik betwijfel of het mogelijk is vanaf aarde. Maar het is wel een goed idee, ik bedoel, de foto die jij hebt bijgevoegd schijnt niet echt te zijn aangezien het op de maan niet waait (naar het schijnt). En de regering heeft toegegeven dat de maanlanding al op aarde ook was gefilmd voor het geval er problemen met de communicatie zouden zijn, dus het lijkt me een mooie om te zien of het daadwerkelijk gebeurd is :-)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Inderdaad niet mogelijk met de huidige apparaten zoals mh75 al uitlegt.

Of het technisch onmogelijk is een optische telescoop te bouwen waarmee het wel kan durf ik niet helemaal te zeggen. Waarschijnlijk kan je wel een dergelijk monster bouwen als je maar genoeg geld in het project steekt maar waarom zou je?

Je kan ook een satelliet in een baan om de maan schieten (nog goedkoper ook) en van daar uit de foto's maken. Dat is technisch heel erg mogelijk maar ook hier weer: waarom zou je zoveel geld in zoiets pompen?

Toegegeven: het zal heel fraaie plaatjes opleveren maar het heeft geen wetenschappelijke meerwaarde en de mensen die nu al beweren dat de maanlanding een regerings complot was zullen gewoon beweren dat de foto het resultaat is van photoshop oid.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Tot ieders grote verbazing... hier het echte antwoord.
Het kan echt wel, maar wat wil je zien?
Er is niets te zien, om de dood eenvoudige reden dat er nog nooit iemand op de maan is geweest.
Het is allemaal in scene gezet door de NASA met medeweten en werking van de Amerikaanse regering van die tijd met als president John F. Kennedy.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Beste Lamakid,
aanje icoontje te zien ben je zelf een maanmannetje en wil je verdoezelen dat je planeet is bezocht omdat je die maan voor jezelf wilt houden ;-)
Kweenie Hoor.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Beste Kweenie, dan ben jij zeker zo dom (ook aan je foto te zien ;-)) dat je nooit televisie kijkt, het is zeer uitgebreid op zowel Discovery en Nat. Geographic geweest met zeer duidelijke en keiharde bewijzen... Groetjes van uit een heerlijk warm Madrid.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je antwoord raakt kant noch wal. Je kan met een telescoop zulk kleine details als een maanlander niet zien. Wat betreft dat mensen niet op maan zouden zijn geweest. Ik geloof dat deze complottheorie als de zoveelste onzin reeds is afgedaan. Niet op de eerste plaats omdat Kennedy al enkele jaar dood was ten tijde van de eerste maanlandingen.