Ik moet voor een bedrijf fotograferen op hun kerstfeestje, is een 35mm F/1.8 geschikt voor van mensen foto's te nemen?

Een foto van mensen dat aan tafel zitten (aan het eten) of mensen die samen poseren op een foto, is deze lens dan geschikt daar voor?
mvg

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Camera's
1.4K
Ritsuka
10 jaar geleden
volgens mij krijg je met die lens een grote vervorming bij mensen, ik dacht eerder richting 100mm lens
gvrox
10 jaar geleden
@ritsuka dan hoop ik dat de ruimte groot genoeg is om een paar meter afstand te kunnen nemen van de te fotograferen mensen! Ik zou zelf denken aan 24mm of 28mm

Antwoorden (3)

Je legt jezelf erg vast met een vaste 35 mm.
Het kan wel, maar dan is de vraag hoe ervaren ben je.
De lens is in ieder geval heel lichtsterk.
Je kan ook spelen met de iso: hoe ver kan je daarmee gaan tot er te veel ruis optreedt?

De lichtsterkte is wel weer fijn.
Kan je tenminste zonder flitsen.
Je krijgt ook een mooie scherptediepte, met je onderwerp scherp en de rest van de foto onscherp. Zo leg je de nadruk op je onderwerp. Een groot diafragma in combinatie met een reflextoestel dat hoge gevoeligheden aankan (ISO 1.600 of hoger) is daarom een ideale technische combinatie voor het fotograferen bij weinig licht – kenmerkend voor feestjes.

Een 24-70 zoomlens lijkt mij prettiger.
Maar als fotograaf neem je natuurlijk altijd twee of drie objectieven mee.

Hier nog wat tips:
http://www.zdnet.nl/help/134505/beter-fotograferen-op-feestjes/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het hangt er ook erg af wat voor camera je hebt. Is het full-frame, of heb je een kleinere sensor?
35mm is wel wat krap voor beperkte ruimtes. Zeker als je alle mensen aan de eettafel in 1 beeld wil gaan vangen.
Vervorming is bij dat soort beelden niet zo belangrijk.
Ga je ook wat portret achtige foto's maken dan is een 50mm lens weer prettiger.

De F1.8 is wel prettig voor binnen.

Maar het is natuurlijk wel een leuke uitdaging om alles met een 35mm lens te gaan doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je een reportage moet maken is dat inderdaad een goede lens. Ik neem aan dat je deze op een reflex hebt zitten, of een spiegeloze systeemcamera, en dan komt ie overeen met wat men standaard noemt. Lekker lichtsterk, dus je kunt veelal zonder flits, niet te kleine, maar ook niet te grote beeldhoek. Alleen zul je met je voeten moeten "zoomen" door de afstand tussen je onderwerp en je camera te varieren.
Gaat wel lukken! Succes