Waarom hebben camera's zoveel megapixels?

Theoretisch is een resolutie van 2 megapixel genoeg. 2 miljoen pixels, 1980 x 1050 is ongeveer 2 miljoen pixels. Je zou dus denken dat je met 2 megapixels genoeg hebt voor een HD scherm. Waarom hebben dan de meeste camera's tegenwoordig minimaal 10 megapixels, sommigen zelfs 20 of meer, zelfs in telefoons. Is dit om een illusie van kwaliteit te wekken ofzo? Waarom maken ze niet gewoon 2 megapixels die perfecte kwaliteit leveren, in plaats van 20 megapixels die allemaal matig werken, maar in het geheel wel weer goed.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Camera's
Reddie
10 jaar geleden
Je analyse is pixel scherp.
Echter bijna niemand beseft wat jij wel beseft.
In de winkel is het gewoon een verkoopargument. De winkelier weet hier ook niets van, maar wil je natuurlijk vooral een nieuwe camera verkopen die méér is dan je vorige.
Poet
10 jaar geleden
Het is idd zo dat de benodigde pixelhoeveelheid voor normaal gebruik allang gepasseerd is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat een goede vraag, hier erger ik me al lang aan!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Was het maar waar dat een foto alleen maar op een beeldscherm wordt getoond.
Heel vaak worden de foto's ook afgedrukt en dan heb niet meer genoeg aan 2 Mpixel. Zelfs niet voor een eenvoudige 10 × 15 afdrukken. Laat staan voor A4 of zelfs grote posters. De minimale resolutie voor afdrukken is 270 ppi, dus reken het maar uit.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Sorry voor de reactie. Het was als antwoord bedoeld.

Het beste antwoord

Omdat je foto's ook wilt kunnen uitvergroten.
Maar deels ook omdat mensen nou eenmaal de camera's met de meeste megapixels willen hebben.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
Inderdaad, vooral gewoon een verkoopargument. plus
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Net als gHz bij processoren, en PK's bij auto's. Okee bedankt
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Jullie snappen er beiden geen yota van. Als je foto's wilt maken om af te drukken op papier, en dan ook nog eens op flink formaat, zul je megapixels ter beschikking moeten hebben. Ik druk af op A3~, dat is ongeveer 32 x 48 cm, en dan heb ik aan 16Mp net aan genoeg.

Andere antwoorden (2)

Je kunt dan heel ver inzoomen en toch nog scherpt beeld zien

Toegevoegd na 2 minuten:
Bij het be- / verwerken kun je de foto altijd weer overzetten naar minder pixels als het anders een te zwaar bestand is. Dus teveel pixels is geen probleem.

Toegevoegd na 4 minuten:
Je kunt dan de huid van een BN-er eens goed checken op beginnende rimpeltjes

Toegevoegd na 13 minuten:
En andere oneffenheden

Toegevoegd na 13 minuten:
puisten
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar meer megapixels staat bijna gelijk aan minder kwaliteit pixels.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit is grote onzin. De beste camera's die je kunt kopen hebben heel wat meer pixels dan jij kunt bevroeden.
Poet
10 jaar geleden
Dat lijkt me ook. Meer pixels betekent niet minder kwaliteit.
Was het maar waar dat een foto alleen maar op een beeldscherm wordt getoond.
Heel vaak worden de foto’s ook afgedrukt en dan heb niet meer genoeg aan 2 Mpixel. Zelfs niet voor een eenvoudige 10 × 15 afdrukken. Laat staan voor A4 of zelfs grote posters.

De minimale resolutie voor afdrukken is 270 ppi, dus reken het maar uit.