kan men met een macro lens 90mm goede portretfotos maken ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Camera's
3.4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Alleen de fotograaf maakt goede of slechte foto's. Dan maakt de lens niet zoveel uit.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
gebruik F 5.6 voor scherpte van oor tot neuspunt. En dan maar hopen dat het lukt.

Het beste antwoord

Ja, een 90mm macro is een goede lens voor protreten zowel op FF als op een APS formaat camera. Langer op een aps niet aan te raden, worden gezichten te "plat". Op FF eigenlijk ideaal, "vroeger" toen kleinbeeld standaard was, werden 80 tot 90 mm objectieven ook al "portretlenzen" genoemt, maar ook 120 en 135 werden veel gebruikt. Voor APS of crop camera's kont dat over een met (55 canon) 60mm tot (85 canon) 90 mm, dus met een 90 zit je altijd goed. Bovendien zijn Macro's meestal goed gecorrigeerd tot de voor portretten gebruikelijke opname afstand.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja, de brandpuntsafstand is nagenoeg ideaal. Voor een full frame camera is 135 mm populair, 50 mm op een DX is zo een beetje de ondergrens. Het zou mooi zijn als je een f2.8 had of nog groter, let er dan wel op dat de ogen echt scherp afgebeeld zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
90mm is een mooie brandpuntsafstand voor portretten. Je hoeft niet bovenop je model te kruipen om een beeldvullend portret te maken (wat bij een kortere brandpuntsafstand vaak het geval is), zodat het model wat makkelijker ontspannen zal blijven. Ik heb hele fijne portretten genomen met een 90mm macro van Tamron (de oude SP f/2.8) in combinatie met (analoge) Konica-Minolta D5. Maar ook met Konica-Minolta 5D (digitaal) en Sony A77. APS-C dus en dus met een crop-factor die het objectief effectief een 135mm maakt. In beide gevallen kon ik prima spontane portretten maken van mensen die op een terras bij me aan tafel zaten.