Waar moet je op letten als je een digitale compact camera koopt?

Mijn broer besloot vorig jaar tijdens zijn vakantie te kijken of zijn camera ook kon drijven :).
Hij heeft nu dus een nieuwe nodig.
Hij wil graag een digitale compact camera. Het mag niet zo'n dure zijn. Maximaal zo'n 200 Euro, maar uiteraard moet het een heel goed toestel zijn.
Waar moet hij op letten en welke toestellen zijn aan te raden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Camera's

Het beste antwoord

Ik heb al een aantal goede adviezen gelezen maar misschien kan ik toch wat nuttigs toevoegen met het volgende:
Als je zelf niet veel of minder dan gemiddeld kennis hebt van mogelijkheden in de fotografie kies dan voor een camera met zoveel mogelijk automatisch ingestelde mogelijkheden.
Ik ben zelf altijd een voorstander van het naast het gebruikelijke schermpje ook beschikbaar hebben van een normale ouderwets genoemde (ddorzicht) zoeker omdat het via het schermpje fotograferen bij veel lichtomstandigheden lastig gaat.
zoals al genoemd is het ook verstandig om te kijken naar het zoombereik van de camera en of je een groot bereik ook vaak nodig zult hebben.
Goed vast en stil kunnen houden van de camera en het makkelijk kunnen gebruiken van de instellingen zijn ook van belang kortom de camera moet je al vrij snel of liever op het eerste gzicht al vertrouwd lijken.
Verder in het begin de tijd nemen om de gebruksaanwijzing te lezen en dingen uitgebreid uit te proberen zorgen er voor dat je betere resultaten krijgt met vrijwel iedere camera en zeker met een moderne digitale camera en gebruikmakend van een computer om de rsultaten te beoordelen zijn de eventuele kosten ook te verwaarlozen.
Eerst eventueel voor een prijsklasse kiezen en daarin uitgebreid vergelijken om uiteindelijk op basis van de mogelijkheden voor de gooedkoopste leverancier een keuze maken.
Veel succes en ook veel plezier bij het fotograferen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

In het geval van je broer zou ik als eerste letten op de waterdichtheid...

Toegevoegd na 5 minuten:
Verder moet je eerst weten wat je verwacht van een camera (m.a.w. wat wil je ermee doen, close-up foto's, landschappen etc.) en dan op internet wat gaan vergelijken.
Een hoger aantal pixels wil niet per definitie zeggen dat de camera beter is. Mijn oude 3.2 maakte net zulke scherpe als mijn nieuwere met 6.0 pixels.

Zelf ben ik altijd erg tevreden over Olympus camera's, zowel de compact camera's als de spiegel reflex.

Of het nog zo is weet ik niet maar 2 a 3 jaar geleden hadden bv Sony camera's erg afwijkende geheugenkaarten die ook alleen van Sony verkrijgbaar waren en dan uiteraard erg duur. Van Olympus bv kan je ook B-merken krijgen.

Misschien heb je iets aan deze site http://www.kelkoo.nl/co_7539-digitale-camera-informatiegids-digitale-camera-consumenten-informatiegids-kelkoo.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vochtgevoeligheid en prijs zal hierin (gelet op het verleden), voor jullie bepalend zijn....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk eens op deze sites met heel veel info:
http://www.dpreview.com/reviews/
http://www.steves-digicams.com/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De waarde van de optische zoom en of het toestel na het maken van een foto weer snel gereed is voor de volgende foto. Megapixel is marketing prietpraat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou voor het geval er buiten mee gefotografeerd wordt altijd kiezen voor een camera met een goede zoeker; op een display zie je weinig als er veel licht is.
Als je foto's niet groter afdrukt dan A4 is meer dan 4 of 5 Mpixel onzin.
Gebruiksgemak is veel belangrijker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja je kan gaan voor een waterdichte camera, maar die zijn wel een stuk duurder!
Ik heb zelf de Panasonic TZ5, perfecte camera waar alles mee mogelijk is, zelfs filmen in HD formaat.
Ook zit er 10x zoom op en is 10 megapixels.
Kortom de perfecte compact camera;
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, die heb ik ook, tenminste, zijn opvolger, de Lumix TZ-7, maar die is dan weer boven zijn prijsniveau.
Enige nadeel van deze Lumix vind ik eigenlijk dat er geen zoeker op zit, ik wordt gek van dat LCD-scherm als er teveel zon is. Heb een fantastische foto gemaakt van een reisgenoot die een berg beklom. Jammer alleen dat haar hoofd er niet opstond. Had ik nog een zoekertje gehad...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh bij de TZ5 kan je de lichtsterke van het scherm instellen en dan is het ook in zonlicht goed te zien.
Ik ben erg blij met deze camera, hij maakt bijna net zulke mooie foto's al mijn dure grote Olympus spiegelreflex camera.
Ben nu wel benieuwd naar de foto van die reisgenoot ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jammer, ik kan geen foto bij een reactie plaatsen en aangezien die foto niets met de vraag te maken heeft...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hereistom(@)gmail.com ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wow, je mailadres online zetten.. jij durft :)
Ik mail je wel even.