Wie kan mij informatie geven over macrofotografie?

Ik wil graag planten fotograferen, wie kan mij zeggen welke camera en lens ik het beste kan beginnen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Camera's

Het beste antwoord

Zoals je ziet zijn er zat mensen die je iets kunnen vertellen over macro-fotografie. Zoals een van de antwoorden al zegt, is macro eigenlijk iets voor het hele kleine spul, wat je dan levensgroot of groter op je sensor krijgt, Jij schrijft dat je b.v planten wil fotograferen, dus eigenlijk eerder het dichtbij gebeuren. Met alle heden te koop zijnde DSLR's en een goede standaard(zoom)lens lukt dat wel, vooral als je de moeite neemt om van een statief te werken met een beetje klein diafragma. Ga je er echt veel in doen, kun je een speciaal macro-objectief erbij kopen (meestal gaan die ook maar tot 1:1, dus nèt macro), meestal hebben die een wat langer brandpunt, zodat je wat verder van je onderwerp kunt blijven, en zodoende niet in je eigen licht staat.
Kijk ook eens af en toe op www.d-dig.nl , daar komen vaker van deze onderwerpen voorbij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Over macrofotografie zijn boeken vol geschreven. De truc is, zoals met alle fotografie, om voldoende licht te hebben maar niet te veel, een leuk onderwerp te hebben op juiste wijze over het beeld verspreid, dan op het juiste moment op de knop te drukken. Vergeet je statief niet...

oh ja, en dan komt de camera nog, dat was geloof ik je vraag.
Welk budget heb je? 500 euro of 50.000? Want je kunt al je geld kwijt in deze hobby. Als je al een spiegelreflex camera hebt, heb je al een body. Zoek daar een leuke macrolens bij, en je hebt voldoende om mee te beginnen.
14 jaar geleden
Close up fotografie loopt tot 1:1 vergroting en macrofotografie begint bij 1:1 tot 10:1 vergroting. 1:1 Vergroting betekent dat 1 cm in het echt 1 cm op je 35mm film is. Deze twee dingen worden vaak door elkaar gehaald. Dit komt door de digitale camera's van nu. Hier zit een macro stand op dus je zou denken dat je echt macro foto's maakt maar in werkelijkheid maak je dan close up foto's
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En als je niet veel extra geld uit wilt geven kan je ook een macro filter voor je standaard lens schroeven (mocht je al een spiegelreflex hebben tenminste). Zo'n filter is er in veel gradaties. Zorg voor een goede belichting, je hebt alles al snel onderbelicht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Macrofotografie ofwel macro fotografie is het fotograferen van insecten, dieren, planten en andere objecten op zeer korte afstand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik zou eens kijken of fotografie forums. Daar heb je bijna altijd aandacht voor macrofotografie en kan je vaak ook mooie voorbeeldfoto's bekijken om ideeen op te doen.
Apparatuur wordt daar ook nog eens duidelijk omschreven en vaak zijn er aanschaftips vanuit de praktijk.
Maar op google kan je na het nodige spitwerk veel info vinden.