Wat zijn is de juiste beeldverhouding voor deze video in breedbeeld? (zie beschrijving)

Met Sony Vegas Pro 10 ben ik een filmpje aan het knippen/plakken, het ziet er in de preview prima uit, na het renderen als ik het afspeel op de computer is het ook gewoon breedbeeld 16:9, maar zodra ik het op de tv afspeel met de dvd-speler dan rekt ie het beeld uit en klopt de verhoudingen niet meer. Ik kan hier ook instellen hoe ik de video wil afspelen, als 4:3, 16:9 of automatisch. Bij geen van deze opties speelt de video af zoals het hoort, zoals het op mijn computer dus afspeelt.
Het is gefilmd met een handcamera in 720x576, als ik het met SVP10 de beeldverhoudingen 720x576 render dan speelt ie hem niet normaal af met de dvd-speler, als ik het render als 720x480 en alles dus ook zo aanpas in het programma dat de beelden precies kloppen, dan speelt ie hem ook niet normaal af. Heb deze video op cd gebrand en op 2 andere laptops afgespeeld en daar speelt ie hem wel af zoals het hoort, net als op mijn computer, alleen op de tv met dvd-speler drukt ie het beeld uit verhouding.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Camera's
1.2K

Antwoorden (1)

Als je uit wil gaan van vierkante pixels, dan zou de resolutie 1024x576 moeten zijn. Jouw computers en laptops zien blijkbaar in de file instructies om het 720x576 beeld op te rekken naar een 16:9 formaat, en de DVD speler om 1 of andere reden niet.
gvrox