Hoe krijg ik mijn zoeker weer schoon?

Als ik door de zoeker van mijn camera kijk, zie ik stofjes. Ik heb dit geprobeerd schoon te maken door te blazen .. maar dit hielp niet.
De foto's die ik maak zijn wel scherp zonder stof. En als ik via het LCD scherm kijk, zie ik ook geen stofjes. Waar kan dit aan liggen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Camera's
6.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deze vraag is niet te beantwoorden zonder te weten
om wat voor camer het gaat.
Spiegelreflex?
Wissel je vaak van lens?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oja, das opzich wel handig!
Ik heb een canon eos 600d
En ja ik wissel van lenzen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan zitten die stofjes op je sensor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je de lens van je camera afhaalt en door je zoeker kijkt, zie je dan stofjes? Als dat het geval is dan zit het stof in je zoeker.
Je kunt je zoeker zelf schoonmaken: Als je de lens van je camera haalt,
zit er boven je spiegel een glaasje, dat is het 'focus screen' waar je tegenaan kijkt als je door je zoeker kijkt. Dat is tevens het glaasje waar de 4 tot 6 te selecteren scherpstelpunten op zitten! Je kunt dit glaasje er uit halen en schoonmaken. Dan zal je zoeker weer lekker helder zijn! Wel voorzichtig zijn, je mag dit glaasje niet aanraken met je vingers en je mag er ook niet overheen gaan met een doekje oid! http://www.youtube.com/watch?v=ZzBnvwI6sz8 Dit filmpje gaat over een reparatie van een focus screen, in jouw geval gaat het om het schoonmaken, maar kijk even op het filmpje hoe je het focus screen eruit haalt. Als dat gelukt is kun je met een blaasbalg het glaasje + binnen in de zoeker even schoonblazen. Terugplaatsen en alles is weer schoon!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Top! Dankjewel Thijssie93

Het beste antwoord

Kijk goed naar de filmpjes dan weet je zeker dat je het goed doet.
Als het goed is staat ook in je handleiding hoe je je focus screen er uit haalt.

http://www.youtube.com/watch?v=szFOsQ4pGWo
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dan zitten die stofjes vermoedelijk niet op je zoeker,
maar op je sensor.
Ik neem aan dat als jij een digitale spiegelreflex camera hebt,
dan je weet hoe gevoelig een sensor is voor stofjes.
Daarom moet je heel voorzichtig zijn met het wisselen van de lenzen en je moet een minimale manier van sensorreiniging regelmatig uitvoeren: blazen etc.

Voor een echt goede reiniging zou ik de camera een keer wegbrengen naar een vakhandel. Heb ik ook eens gedaan. Die geven garantie en dan is ie echt schoon.

Om het zelf bij te houden zijn allerlei produkten in de handel.
http://www.cameranu.nl/nl/onderhoud-cleaning/r15?gclid=CKSuguWA2bYCFWLHtAod9j8Adg#filters=eyJzdG9jayI6eyJudWxsIjpbIkphIl19LCJwcmljZSI6eyJudWxsIjpbMTAsIj4gMTM0Il19fQ%3D%3D
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met hetzelfde doekje waarmee je een bril schoonmaakt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hallo Evelien;

Voordat je aan de sensorreiniging begint, kijk dan eerst of dit het wel is!! Neem een foto van een wit vlak, op zo'n manier dat je het hele vlak op de foto krijgt. Dan druk je af en ga je op de computer kijken of er stofjes te zien zijn. Zo ja is het de sensor, indien nee kan het een 'lekje' in je zoekerhuis zijn. In het laatste geval ga of je nu garantie of niet heb naar de fotohandel waar je de camera vandaan heb. Vergeet daarbij niet dat de leverancier ondanks de fabrieksgarantie, verantwoordelijk is voor het goed functioneren van het apparaat gedurende de 'economische' levensduur. Dat zou voor een goede DSLR ongeveer 5 jaar zijn. In dat geval kan je indien gewenst de camera laten herstellen tegen een gereduceerde prijs, afhankelijk van de tijd dat je hem in bezit heb. Theoretisch wordt er elk jaar 20% afgetrokken, waarbij ook de garantie periode meespeelt. In plaats van papier kan je ook een geheel blauwe lucht fotograferen. Mocht je sensor wel verontreinigd zijn, zie dan het eerder toegestuurde filmpje of als je bang ben ga naar een goede fotozaak in de buurt en leg je probleem voor. Vaak wordt je heel goed geholpen!