Kan ik een filmrolletje na ruim tien jaar nog laten ontwikkelen en afdrukken?

Bij het opruimen vond ik een grotendeels mechanische wegwerpcamera. Zo'n ding waarbij je na het maken van elke foto aan een wieletje moet draaien om de filmrol een stukje door te spoelen.

Ik weet dat ik die camera tussen 1999 en 2001 heb gekregen. Ik heb er destijds ongeveer 20 foto's mee gemaakt, op een filmrolletje van 36 foto's.

De camera deed het niet meer.

Ik heb de camera toen gesloopt (de enige manier om het rolletje eruit te krijgen) en zag dat een deel van de film nog uit het rolletje stak. Met de hand heb ik de film in het rolletje gewonden.

Als de foto's zijn gemaakt op het deel van de film dat zich buiten het rolletje bevond, zijn die nu natuurlijk allemaal verloren.

Als de foto's zijn gemaakt op het deel van de film dat al naar binnen was gerold, zal hooguit een deel van de laatste foto verloren zijn. De rest zou nog goed kunnen zijn.

Subvraag 1:
Hoe werken zulke camera's doorgaans - staan de foto's op het deel van de film dat nog buiten de filmrol zat, of staan ze op het deel dat al naar binnen was gerold?

Subvraag 2:
(Alleen van toepassing wanneer de foto's zich *in* de filmrol bevinden.)
Kan een belicht filmrolletje na meer dan tien jaar nog ontwikkeld worden? Wat zijn mijn kansen?

Cryofiel
11 jaar geleden
in: Camera's
21K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Puur op je vraag gezien kan je het natuurlijk gewoon inleveren en laten ontwikkelen.
Laat je verrassen over het resultaat! Een leuk expiriment.

Het beste antwoord

Je hebt de camera "gesloopt" zonder eerst de film terug te spoelen, de foto's zitten echter bij dit type camera's op het stuk dat uit de filmcassette steekt. Je hoeft dus echt geen moeite te doen het te laten ontwikkelen, want het stuk dat jij naderhand met de hand hebt opgerold is daarbij ontzettend belicht geworden, en dus helemaal zwart. Jammer maar helaas, die foto's zijn voorgoed weg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Ik vrees dat je gelijk hebt...

Andere antwoorden (3)

Het gedeelte van de filmrol wat eruit stak en wat je weer naar binnen hebt gerorld is verloren. Op zeker.

Maar daardoor is de filmrol binnen de rol toch weer wat dikker geworden en dus kan er minder licht bij.
Maw dat gedeelte van de film dat belicht is en wat nog binnen in de rol aanwezig was is min of meer goed beschermd.
Ik zou de film laten ontwikkelen en afdrukken. Vraag wel aan degene aan wie het over laat om de film af te drukken dat hij alles afdrukt.
Als het namelijk via een machine automatisch gaat dan drukt hij over- of onderbelichte foto's niet af. Dit om de kosten te sparen.

Ik geef je een kans tot 75 a 80 % dat je je foto's nog te zien krijgt.

Succes..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik kan je enkel op vraag 2 een antwoord geven...
Je kunt die foto's nog probleemloos laten ontwikkelen en afdrukken;) Waarom? Omdat mijn vader zo'n 2 weken geleden ook een oude camera vond met allemaal foto's van op vakantie toen ik zo'n 4 jaar oud was. Hij wist niet waarvan de foto's waren die in het rolletje zaten, dus heeft hij ze gewoon maar laten ontwikkelen en afdrukken bij de kruidvat. En tot onze verbazing waren het allemaal mooie vakantiefoto's van zo'n 14 jaar geleden;) Alle foto's waren nog mooi, geen ééntje mislukt:)
Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zo'n ding heb ik in 2005 bij toeval nog gebruikt, hier zat de film al 6 jaar in en werd door de politie ontwikkeld in een zaak, althans de vakfotograaf moest de cassette met een nijptang te lijf in zijn donkerzak om de opeens nodige 16mm film nog eruit te kunnen krijgen maar het lukte hem want er bestaat geen ontwikkelapparatuur meer voor. Hij had de 16mm film in zijn zwarte donkerzak (met 2 armsgaten) in een demonteerbare Hama-kleinbeeldcassette ingerold en daarna, in daglicht gewoon in zijn natte ontwikkelmachine ingevoerd.
Ik herinner me ervan dat de kleuren sterk vervaagd waren maar dat gaf niet: de dader had zwart haar en het juffie was lichtblond: dat was nog wel herkenbaar evenals de bakstenen muur kon worden herkend. Omdat dit niet digitaal gefotografeerd was: was de bewijsvoering weer wél glashard: het halve huisgezin van 4 jongens gingen allemaal achter de tralies totdat dna-proeven klaar waren.

Omdat wegwerpcamera's meestal kleinbeeld 3x4 cm zijn is dit een gewone standaardcassette 35mm en kan gewoon ontwikkeld worden - uiteraard zal de uitstekende filmflap geen bruikbare foto's opleveren maar de afdrukmachine is zo slim: die drukt dat sowieso al niet eens af. In ieder geval zijn filmrolletjes voor Justitie spijkerharde bewijzen en digitaal = boterzacht. Suc6.