Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Werkt mijn fototoestel nog die in de wasmachine is geweest?

Mijn fototoestel is per ongeluk in de zak van mijn vest meegegaan in de was. Het fototoestel gaat niet meer aan. Voor de rest heb ik nog niks gedaan met fototoestel en geheugenkaartje. Kan ik nog iets doen om het fototoestel te laten werken? (Bijv op bepaalde manier laten drogen?) Kan ik de foto's die op het geheugenkaartje staan nog redden?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Camera's
635

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Het is erg onwaarschijnlijk dat deze camera zijn werking nog goed terug gaat krijgen, zeker ook op de lange termijn zal de werking risico lopen, echter laten opdrogen zoals Cawe suggereert klinkt het beste.
Mocht er veel wasmidel in zitten (bijv. ook bij de lens), adviseer ik hem schoon te spoelen met demi-water (of werkelijk 'puur' water). Liever niet met normaal water spoelen, want dit bevat bijv. kalk en andere toegevoegde stoffen die bijv. kortsluiting of troep kunnen opleveren.

Apparaat ontdoen van alle onderdelen die je eruit kan klikken (accu, geheugenkaartje) en zoveel mogelijk kans geven op drogen: evt. wat openschroeven, en anders gewoon de klepjes e.d. openzetten. Niet inschakelen totdat je vermoed dat hij écht droog is.

Indien hij niet meer werkt maar wel veel waarde had: probeer je inboedelverzekering eens :)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je toestel een week in rijst leggen. Rijst neemt vocht op. Het werkt wel bij een iPhone. (Op Google gelezen)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Doe geen moeite. Door het water heb je kortsluiting gehad. Bovendien oxidatie van printplaat en contacten. En als, zoals de vorige schrijver suggereert, er zeepresten in de lens zitten moet die uit elkaar. De lens bestaat nl. uit meerdere lenzen. Probeer de verzekering maar, kijk of die dit vergoeden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding