Is er een merkbaar verschil tussen 900mAh en 1030mAh?

Ik ga een aantal reserve batterijen inslaan voor mijn camera, en nu kan ik kiezen tussen een 900mAh batterij voor 32,50, en een 1030mAh batterij voor 75,95. Behoorlijk verschil in prijs dus. Zou mijn camera merkbaar langer meegaan met de duurdere/grotere batterij?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Camera's
6.8K

Het beste antwoord

De gebruiksduur of capaciteit van een accu is afhankelijk van de stroomsterkte. Deze stroomsterkte wordt uitgedrukt in milliAmpère maal het aantal uren (hours) dat de batterij stroom kan geven (mA x h). Hoe meer stroom van een batterij gevraagd wordt, hoe minder uren de batterij meegaat. Bijvoorbeeld een batterij van 2000mAh zal in een klok 1 jaar lang werken (8760 uren), aangezien de klok heel weinig stroom vraagt (0,22mA). Maar deze zelfde batterij zal in een radio circa 8 uur meegaan, omdat de radio veel meer stroom vraagt (250mA).

Een batterij met een hogere capaciteit heeft dus een langere gebruikstijd. Het kan geen kwaad om sterkere batterijen te gebruiken, wel is het schadelijk om een batterij met een te zeer afwijkend voltage te gebruiken.

De individuele lithium-ion cellen die tegenwoordig in de meeste accupacks te vinden zijn, hebben een capaciteit van 2400mAh, zodat hiervan veelvouden te vinden zijn in de accupacks: voor een capaciteit van 7200mAh zijn in een 14,8 Volt laptop dan al wel 12 stuks 3,7 Volt cellen nodig (4x in serie voor voltage, 3x parallel voor capaciteit).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Eh alleen hoelang je camera het volhoud op een batterij, ik zou zeker voor de goedkopere gaan en nee een verschil in mAh kan absoluut geen schade aanbrengen aan je camera.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als de batterijen verder vergelijkbaar zijn, scheelt het ruim 14% in levensduur / aantal foto's dat je kunt maken.

Helaas zijn de batterijen niet altijd vergelijkbaar. Soms zit er weliswaar een bepaald aantal mAh aan energie in de batterij, maar loopt de spanning al snel terug tot onder het niveau waarbij de camera nog kan werken. Als dat gebeurt, is maar een deel van de mAh's beschikbaar, de rest is (voor jouw camera) onbereikbaar.

Dus: als beide batterijen (900 mAh en 1030 mAh) van hetzelfde merk zijn, kun je er wel van uitgaan dat jouw camera die 14% extra energie daadwerkelijk kan gebruiken. Je kunt dus 14% meer foto's maken. Of dat voor jou het prijsverschil waard is, moet je zelf bedenken.

Als de batterijen van verschillende fabrikanten zijn, *kan* het bovenstaande opgaan, maar dat hoeft niet. In het algemeen houdt een batterij van een gerenommeerd merk langer zijn spanning vast, zodat je een groter deel van de opgeslagen mAh's nuttig kunt gebruiken.

Toegevoegd na 2 minuten:

Persoonlijk zou ik zeggen: koop TWEE batterijen van 900 mAh. Dan ben je nog altijd goedkoper uit dan met één batterij van 1030 mAh, en je hebt meer energie. Het nadeel is dat je een extra batterij moet meenemen, maar zo groot en zwaar zijn die dingen niet, dus dat is te overzien. En je moet natuurlijk twee batterijen opladen.

Ook hier geldt dat je zelf zult moeten bepalen hoe zwaar je deze voor- en nadelen vindt wegen.

Cryofiel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Precies mijn idee, +
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt! De goedkopere batterij is niet van hetzelfde merk als mijn camera, er staat niet eens een merk bij volgens mij. Maar ze staan allebei op replacedirect.nl en ik heb met de site goede ervaringen. Ik denk dat ik dan maar twee goedkopere batterijen haal.