Welke spiegelreflex camera raden jullie aan? Budget 200 euro.

Het budget is 200 euro en ik moet video HD opname kunnen maken met Manual focus inbegrepen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Camera's
1.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij heb je geen digitale spiegelreflex camera voor onder de 200 €
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Echt niet?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nieuw niet nee. Tweedehands misschien nog wel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad nieuw zeker niet...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb een body voor je gevonden van Pentax voor 199,- Tel daar dan nog maar minimaal het dubbele bij voor een lens: http://www.foka.nl/pentax-pentax-k2000-body-vitrine-model
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Spaar nog maar even door zou ik zeggen. De goedkoopste SLR die ik weet is de Nikon D3100, die zit rond de 330 euro incl. objectief.

Antwoorden (4)

Voor dit budget kun je alleen tweedehands iets kopen. Kies dan wel een bepaald merk, waar je later verder mee wilt, bijvoorbeeld Canon, Nikon of een ander bekend merk. Houdt ook rekening met de lens.
De lens kun je steeds weer gebruiken, de body kun je later vervangen. Daarom is de keuze van het merk belangrijk, anders moet je later alles vervangen.

Kies een niet te ingewikkeld toestel. Ik neem aan dat je net begint. Dan is de kans op succes groter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb zelf een manuele lens van Tokina 80 200 mm 2.8. Daar kun je met een spiegelreflex video mee schieten, maar de oudere spiegelreflex modellen hebben meestal geen video. Zelf heb ik een sony nex c3 (geen spiegel of zoeker) als winkeloccasion gekocht, vanwege het geringe gewicht en volume en de mogelijkheid met allerlei manual focus lenzen te combineren. Het voordeel van een goede 2.8 lens is dat je met de focus ring goed de interessante onderwerpen als gezichten of diertjes kunt volgen met het apparaat op statief, daardoor kun je de blik van de kijker een beetje sturen zoals ze dat op tv en film doen. Het bewegen van een videocamera is vaak erg storend voor de kijker en ook zoom moet heel langzaam gebeuren. Bij autofocus gaat de lens vaak een eigen leven leiden en kan het beeld onrustig worden.

Voor 200 euro wordt het alleen een beetje lastig om die dingen bij elkaar te kopen. Een mooie manuele lens zou ongeveer 80 euro moeten kosten. De nex serie heeft peaking mode, wat inhoudt dat de scherpe gedeeltes op het scherm gekleurd worden weergegeven op het scherm, waardoor het eenvoudiger wordt echt scherpe beelden met manual focus te maken. Ook de nikon 5100 is een erg goede keuze voor video, omdat die op het moment in de winkels wordt vervangen door zijn opvolger. De beste deals vind je naar mijn mening in winkels waar vaak oudere modellen of ingeruilde modellen voor heel weinig te vinden zijn. Laatst lag er nog een Canon 500D voor 250 euro.
Wil je goedkoper dan liggen er wel eens supercompact camera's met 20 keer zoom in de grotere winkels als occasion voor 50 euro bijvoorbeeld. Voor spiegelreflex zou ik rekening houden met minimaal 350 euro.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hallo iBasBosch.

Zoals eerder opgemerkt, voor dat budget blijft een occasion over qua aanschaf prijs. Maar let op bij aankoop, vaak staan er mooie aanbiedingen op diverse sites waarvan je direct tot koop zou willen over gaan. daarbij wordt dan gezegd dat je het toestel mag proberen. Dat loopt meestal goed af , want het toestel doet het en de foto's zien er goed uit. Maar je weet dan niet hoeveel sluiterbewegingen met het toestel gemaakt zijn. daarbij kan best een sensor reiniging nodig zijn. Je ziet er zitten nogal wat haken en ogen aan de aankoop van een gebruikt toestel. Daarbij kan het best mogelijk zijn dat je het treft hoor! Wil je redelijk op zeker spelen kan je altijd bij een gerenommeerde fotozaak informeren of zij een gebruikt toestel hebben dat aan je budget voldoet. Dan krijg je (meestal) en toestel dat is schoongemaakt en getest. Daarbij wordt er vaak een garantie van enkele maanden tot een half jaar of langer op gegeven. Het spreekt voor zich dat dit wat duurder is dan kopen van een particulier, maar je heb voor dat geld wel enige zekerheid. Wat merken betreft ga ik geheel mee met het eerste antwoord, koop een goed bekend staand merk als Nikon of Canon, daar zijn er veel van op de markt en zo ook veel objectieven die je aan kunt schaffen. Voordeel is ook genoemd , het toestel kan je later vervangen voor een uitgebreidere versie, maar je objectieven zou je (bijna) een leven lang mee kunnen doen. Overigens beknibbel ook niet echt op je objectieven, want deze bepalen voor een groot deel ook de kwaliteit van je foto. Zie als eerste een kit lens, 18-55 er bij te krijgen. Dit zijn dan weer goedkope lenzen die bekend staan als 'fantastic plastic' wat aangeeft dat de kwaliteit beter is dan doet vemoedden. De productie wordt goedkoop gehouden door materialen en kwantum, waarbij het lenzenstelsel in het 'plastic' best goed is. Ik hoop dat je wat aan dit antwoord heb en wens je veel succes bij aanschaf.

Toegevoegd na 1 minuut:
Overigens er staat een storende fout in , vemoedden moet natuurlijk "vermoeden" zijn!!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hallo,
Ik lees diverse antwoorden over tweedehands camera's, body's. Vroeger, in de filmrolletjes periode zou ik dat ook hebben gezegd. Maar nu in het digitale tijdperk heb ik enige bedenkingen. Digitaal betekent elektronica en dat is vaker storingsgevoeliger, delicater dan de good old mechanische camera's. Veel body's zijn tegenwoordig van een hoog kunststof gehalte. Daarnaast de vraag waarom ruilt of verkoopt iemand zijn oude camera. Elektronica heeft ook stroom nodig: al eens gekeken wat een nieuwe akku kost voor jouw aan te schaffen maschine? Want begeeft het natuurlijk als eerste. Je zit al snel met een euro-tje of honderd aan extra kosten. Bovenop jouw twee honderd euro en dan nog zonder lens. Mijn advies: overweeg door te sparen en koop een fatsoenlijke nieuwe. Je hebt dan verse akku's en garantie.
Succes

Toegevoegd na 1 minuut:
Natuurlijk: want die begeeft het als eerste.