Camera: Hoort de ontspanknop te wiebelen (zonder indrukken) en geluid te maken ?

Heb gisteren mijn camera binnengekregen (fujifilm finepix s4500), echter de ontspanknop wiebelt behoorlijk als ik erover ga met vinger. Ook maakt hij daarbij een geluid dat klinkt alsof het veertje springt. De winkel waar ik hem kocht zegt dat het zo hoort, maar 2 andere personen hebben dit niet. Wie o wie heeft deze camera ook en kan mij vertellen of dit wel of niet normaal is ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Camera's

Het beste antwoord

Eerst een waarschuwing: ik heb dit model van camera niet, maar ik ken het wel.

Je zegt dat je de camera "binnengekregen" hebt, dus neem ik aan dat je via een webwinkel deze hebt gekocht, toch?

Zoals je ongetwijfeld weet, heeft de ontspanner van je camera twee standen: half ingedrukt (om scherp te stellen zonder de foto te maken b.v.) en helemaal ingedrukt.
Er hoort dus een zekere spelling te zitten in het mechanisme van ontspanning, maar hoeveel... is dan maar de vraag.
Zelf heb ik een Canon EOS 500D, en ik heb ook veel duurdere (en goedkopere!) modellen gebruikt, en in vrijwel alle gevallen kan ik me voorstellen dat iemand kan denken dat er iets mis is met de ontspanner. Het wiebelt altijd een klein beetje, en ja, je kan ook het veertje 'voelen'.

Mijn advies: ga naar een winkel waar ze de camera in voorraad hebben of zelfs een winkelmodel tentoongesteld wordt (MediaMarkt, BCC, Saturn...) en kijk of je hetzelfde gevoel krijgt dan met je eigen camera. Als je kennissen hebt die ook zo'n camera hebben, probeer maar dit ook zelf te voelen, ga niet op wat anderen zeggen, want de ene vindt iets normaal, en de andere niet. Je moet het zelf ervaren.
Hou rekening met het feit dat zelfs tussen twee exemplaren van hetzelfde model verschillen kunnen zijn in hoe de knoppen aanvoelen, en dat is zeker het geval bij relatief low-cost modellen zoals jou camera (dit zeg ik met alle respect hoor!) dus een klein verschil betekent niet dat je exemplaar defect is.

En als je denkt dat er een groot verschil is in hoe andere exemplaren aanvoelen tov je camera, zeker terugsturen naar de winkel! Je hebt immers 10 dagen "afkoeltijd" en een garantie van 1 jaar.
In ieder geval, stuur een mail naar de winkel waar je het probleem duidelijk omschrijft en wat je vindt, en ook wat je van hen als antwoord hebt gekregen. Hierrmee kan je straks bewijzen dat je een mogelijk defect hebt gemeld direct na aankoop, mocht de knop over een paar maanden alsnog stuk gaan. Zo kan je bewijzen dat de camera direct na levering een mankement vertoonde, en kunnen ze niet meer zeggen dat het door verkeerd gebruik kwam.

Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoi Gabi71, Bedankt voor je uitgebreide reactie! Inderdaad heb ik het toestel besteld via een webshop. Ik heb hem niet kunnen vinden in reguliere winkels. Ik ben op de hoogte van de focus en het werkelijk de foto maken. De ontspanknop wiebelt zonder indrukken, dus als ik voorzichtig met mn vinger erover heen wrijf gaat het alle kanten op alsof het gewoon los zit, en als ik mn vinger er los op leg, en dan eraf haal, zie ik het knopje een stukje mee omhoog komen en komt dat poing poing geluid. Het lijkt gewoon of het los zit eigenlijk... Ik heb nu nog 6 dagen (had 7 dagen de tijd), en heb verder geen andere opties om het uit te proberen met hetzelfde model bij iemand anders of in een andere winkel. Ik weet alleen dat het vorige model gewoon een stevig knopje had die niet wiebelde. (mijn oude camera) Ik probeer er op deze manier dus achter te komen of het normaal is of niet... Ik neig ernaar om hem gewoon terug te sturen. Toch jammer dat ik hem niet kan vinden in normale winkels.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt gelijk, de wettelijke afkoelingsperiode is 7 dagen, niet 10 zoals ik schreef. Wat je omschrijft klinkt inderdaad heel extreem, maar nogmaals: een beetje spelling hoort erbij. Maar ja... een beetje is niet wat je omschrijft, zeker als je de oude model van de camera had, en kan je dus vergelijken. Dat is vaak het probleem met nieuwe modellen: ze zijn eerder verkrijgbaar via webshops dan in winkels. Hoe dan ook, ook als je beslist de camera terug te sturen (ik zou het ook doen) denk aan de e-mail ter bevestiging, dat doet wonderen als je straks een verschil van mening hebt met de winkel!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En de goedkopere camera's die jij hebt gehad, herken je het daar wel van dat het wiebelt en poing poing geluid maakt ? Ik heb ze trouwens wel gemaild, maar ivm nog geen reactie heb ik ze gebeld en de meneer aan telefoon zei dat de camera die hij er daar bij pakte het ook had, maar dat een ander fuji model het dan weer niet had. Nou ja, anders stuur ik hem wel terug, en als ze een andere terugsturen en die heeft het ook, zal het wel bij het model horen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het wiebelen herken ik wel (maar hoe erg het knopje van je camera wiebelt kan ik niet zien), maar niet het geluid, dat klinkt wel vreemd. Ik heb het dan over camera's van de merken Panasonic, Fuji en een oud Kodak model. Welke webwinkel was het? Je verhaal over het telefonisch gesprek en dat iemand de moeite neemt om een ander exemplaar en zelfs een ander model erbij te pakken klinkt super!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goedenavond, super inderdaad dat iemand die moeite neemt dat even te testen! Ik ben vandaag naar de webwinkel zelf toegegaan (wereldreis) en heb daar zelf kunnen ervaren dat het wiebelen en het geluidje bij dit camera model hoort. Ik heb alsnog besloten voor een andere camera te gaan, maar voordeel was nu dat ik wel even kon voelen hoe hij in de hand lag ook etc. Die fujifilm s4500 had ik gewoon niet echt een 'klik' mee, en degene die ik nu heb wel. Eind goed al goed!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Supergoede uitleg en adviezen, bedankt!!

Andere antwoorden (1)

Normaliter heeft een ontspanknop een verticale bewegingsmogelijkheid en géén horizontale. De camera's worden tegenwoordig dermate geautomatiseerd geproduceerd dat alle camera's van een bepaald type, nieuw uit de fabriek, identiek uitzien, aanvoelen en functioneren. Dit kan door gebruik veranderen. Dus als de ontspanknop anders aanvoelt dan die van een nieuwe uit de winkel is er iets mis mee. Niet accepteren en direct retourneren zou mijn advies zijn.
Succes
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Maar inderdaad, vergelijk met een model uit een winkel....