Waarom stopt mijn spiegelreflex camera vanzelf met filmen?

Ik heb een nikon d3100. Als ik hem bijv op een kastje zet en dan wil filmen en mezelf opneem (moet voor school) dan neemt ie de eerste 5 seconden ong op en dan stopt ie!
Waar kan dit aan liggen?

Groetjes!

Weet jij het antwoord?

/2500

Om te filmen moet je geheugenkaart snel genoeg zijn om alle bytes op tijd weg te kunnen schrijven. De camera heeft een snel intern buffergeheugen. Als je bijvoorbeeld een foto maakt, schrijft de camera die foto eerst in het snelle buffergeheugen. Van daaruit wordt de foto (op de achtergrond) gekopieerd naar de tragere geheugenkaart. Je kunt dat zien aan het lampje van de geheugenkaart, dat nog even blijft branden. Probeer maar eens de "auto-repeat" aan te zetten, zodat de camera foto's blijft maken zolang je de knop ingedrukt houdt. Je zult zien dat de eerste paar foto's snel achter elkaar worden gemaakt, en dat de snelheid dan ineens afneemt. Die eerste paar foto's werden namelijk naar het snelle buffergeheugen geschreven. Zodra dat vol is, kan de camera geen foto's meer maken, totdat de eerste foto's vanuit het buffergeheugen naar de geheugenkaart zijn verplaatst. Met filmen loop je tegen dezelfde grens aan. Na een paar seconden is het buffergeheugen vol. Intussen kopieert de camera je film wel van het buffergeheugen naar de geheugenkaart om zo weer buffergeheugen vrij te maken, maar dat kopiëren gaat te langzaam omdat de geheugenkaart het niet bij kan houden. De oplossing is het kopen van een snellere (en dus duurdere) geheugenkaart.  

Een aanvulling op het antwoord van cryofiel: zet de resolutie van je opnamen wat lager( indien mogelijk). Je gebruikt dan minder capaciteit van je geheugen/geheugenkaart.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100