Waarom stopt mijn spiegelreflex camera vanzelf met filmen?

Ik heb een nikon d3100. Als ik hem bijv op een kastje zet en dan wil filmen en mezelf opneem (moet voor school) dan neemt ie de eerste 5 seconden ong op en dan stopt ie!
Waar kan dit aan liggen?

Groetjes!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Camera's
1.8K

Antwoorden (2)

Om te filmen moet je geheugenkaart snel genoeg zijn om alle bytes op tijd weg te kunnen schrijven.

De camera heeft een snel intern buffergeheugen. Als je bijvoorbeeld een foto maakt, schrijft de camera die foto eerst in het snelle buffergeheugen. Van daaruit wordt de foto (op de achtergrond) gekopieerd naar de tragere geheugenkaart. Je kunt dat zien aan het lampje van de geheugenkaart, dat nog even blijft branden.

Probeer maar eens de "auto-repeat" aan te zetten, zodat de camera foto's blijft maken zolang je de knop ingedrukt houdt. Je zult zien dat de eerste paar foto's snel achter elkaar worden gemaakt, en dat de snelheid dan ineens afneemt. Die eerste paar foto's werden namelijk naar het snelle buffergeheugen geschreven. Zodra dat vol is, kan de camera geen foto's meer maken, totdat de eerste foto's vanuit het buffergeheugen naar de geheugenkaart zijn verplaatst.

Met filmen loop je tegen dezelfde grens aan. Na een paar seconden is het buffergeheugen vol. Intussen kopieert de camera je film wel van het buffergeheugen naar de geheugenkaart om zo weer buffergeheugen vrij te maken, maar dat kopiëren gaat te langzaam omdat de geheugenkaart het niet bij kan houden.

De oplossing is het kopen van een snellere (en dus duurdere) geheugenkaart.

Cryofiel
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De oplossing is het kopen van een snellere (en dus duurdere) geheugenkaart. Waarschijnlijk SDHC (Class 6 of hoger) ipv een normale SD kaart.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Net antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oke dan, dat wist ik dus allemaal niet! (Beginner met spiegelreflex camera) Thanks!
Cryofiel
11 jaar geleden
Ik heb het ook pas na een tijdje ontdekt. Eerst: "Hee, hij kan lekker snel achter elkaar foto's maken, wel vijf per seconde!" En pas veel later: "Hee, dat doet hij alleen de eerste paar seconden, daarna wordt hij veel langzamer, en maakt hij nog maar één of twee foto's per seconde. Hoe kan dat nou?" Het duurde een tijd voordat ik doorhad dat dat door de traagheid van de geheugenkaart kwam.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar stel je van die snellere kaart ook niet al te veel voor!.
Je zult sowieso wel al een SDHC gebruiken, want SD is iets van lang geleden, en maar verkrijgbaar tot 2Gb. Een class 10 heb je voor filmen nodig, en dan nog (kijk even in je gebruiksaanwijzing) zal die camera niet zo heel lange films in één take kunnen maken. Maar wel meer als 5 seconden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb al vaak zat iemand geadviseerd dat ze even hun oude SD kaart voor iets anders moeten gebruiken of mee moeten geven met hun oude camera. Bij deze specifieke camera wordt class 6 of hoger geadviseerd voor filmen. http://support.nikonusa.com/app/answers/detail/a_id/16921/~/approved-memory-cards---d3100 In de praktijk hou je dan deze kaartjes over: SDHC Class 6
SDHC Class 10
SDXC Class 6, 10 of 16
Cryofiel
11 jaar geleden
Goede extra informatie!
Een aanvulling op het antwoord van cryofiel: zet de resolutie van je opnamen wat lager( indien mogelijk). Je gebruikt dan minder capaciteit van je geheugen/geheugenkaart.