Wat zijn de voordelen van een rubber oogschelp voor mijn canon 600d?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Camera's
1.1K

Antwoorden (1)

Zo'n rubber oogschelp heeft twee voordelen.

Het eerste voordeel is dat er geen strooilicht op je sensor kan vallen. Zonder oogschelp valt het licht niet alleen via de lens op de sensor, maar komt er ook een beetje licht via de zoeker de camera binnen. Dat licht zorgt voor een "waas" over je foto. Onder normale omstandigheden merk je daar niets van, maar er zijn situaties waarin dat strooilicht voor problemen kan zorgen. De rubber oogschelp zorgt ervoor dat je door de zoeker kunt kijken zonder dat er strooilicht in de camera valt.

Het tweede voordeel is dat jij het beeld in de zoeker beter kunt zien. Ook hier geldt dat het normaal gesproken geen probleem is omdat je het toch wel kunt zien, maar er zijn situaties waarin een oogschelp helpt. Zo'n situatie treedt bijvoorbeeld op wanneer jij zelf in een fel licht staat, terwijl je de camera op een donker onderwerp richt. Probeer maar eens in een donkere ruimte iets te zien terwijl je van opzij een felle zaklamp op je oog richt - je zult dan weinig zien. De oogschelp schermt jouw oog af voor het storende licht.

Cryofiel
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het strooilicht beïnvloed het meetresultaat, niet het uiteindelijke fotoresultaat.
Zet je fototoestel maar neer en meet het licht met open zoeker. Dan hou je je duim er op. Als je dat doet buiten met of in de vrij donkere kamer, dan zie je ook weer verschil.
Als de spiegel opklapt, heeft het geen effect meer. Derde voordeel is dat bij brildragers de bril wordt beschermd tegen krassen.