Ik heb via mijn laptop de foto's van mijn fotocamera verwijderd nu wil ik deze terug kan ddat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Camera's
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
PS:
Regel 1: gebruik het geheugenstickje met de foto's niet meer! Totdat je de foto's terug hebt kunnen krijgen.

Antwoorden (1)

O, dat is vervelend...!!
... maar ik heb goed nieuws: ja, het kan.

De foto's die je maakt met een digitale camera kunnen op twee plaatsen opgeslagen worden: in de interne geheugen van de camera (lang niet alle camera's beschikken over interne geheugen), of in een geheugenkaart (SD, micro-SD, Compact Flash...)

Ik begrijp dat je of de camera of het losse kaartje aan je laptop hebt aangesloten, en vervolgens vanuit een applicatie in de laptop (gewoon via Explorer of met behulp van een apart programma) heb je toegang gekregen tot de map waarin de foto's worden opgeslagen (in de camera of in het kaartje), en deze verwijderd. Klopt dat?

Tenzij je een hele specifieke handeling verricht hebt die de geheugen van het kaartje/camera helemaal wist, normaal gesproken zit de informatie nog altijd daar. Wat een PC doet, is de informatie over de fysieke plaats in de schijf waar de foto's opgeslagen staan, simpelweg verwijderen, waardoor de foto's niet meer vindbaar zijn, terwijl ze nog steeds daar staan. Als je nieuwe foto's maakt, dan wordt de ruimte waar de oude foto's staan opnieuw gebruikt om nieuwe info op te schrijven. Met andere woorden: als je en kans wil maken om de oude foto's terug te halen, dan moet je absoluut geen nieuwe gegevens op de camera/kaartje schrijven (lees: geen foo's maken)

Er zijn talloze programma's, heel veel gratis ("freeware"), die de interne geheugen an de camera op je kaartje kunnen scannen, en de "gewiste" informatie boven water kunnen krijgen. Zoek maar even op Internet en kies eentje, b.v. met als zoektermen "photo freeware recovery". Een paar goede programma's die ik ooit gebruikt heb zijn Pandora en Recuva, maar er zijn veel eer, sommige ook specifiek voor een bepaald model camera of kaartje.
In ieder geval zal je het programma op je laptop moeten installeren, en of het losse kaartje in je laptop moeten steken, of de camera aansluiten met een USB-kabel (dan wordt de interne geheugen als een externe harde schijf herkend), en het programma laten zoeken op gewiste bestanden.
Er is een kans dat niet alle foto's teruggehaald kunnen worden, zeker als je na het wissen nieuwe foto's hebt gemaakt.

Overigens, dat trucje werkt ook op dharde schijf van je PC.

Veel succes!!!!