Zo'n camera heeft een ingebouwde helderheidsversterker die het schaarse licht versterkt om duistere taferelen zichtbaar te maken. De techniek is relatief eenvoudig. De golvende lichtdeeltjes of fotonen die door de salamanders of een voorwerp worden weerkaatst, vallen in het oog van de camera op een speciaal plaatje waaruit voor ieder invallend foton telkens een elektron wordt losgeslagen. De losgeslagen elektronen - elektrisch geladen deeltjes - vliegen dieper door tunneltjes de camera in, worden er versneld en maken nog een veelvoud aan elektronen los - de versterkende stap. Die regen van elektronen valt op een fosforplaatje, dat per invallend elektron opnieuw een foton uitstuurt. Die fotonen of lichtdeeltjes vormen op een scherm opnieuw het beeld van de salamander, maar dan vele malen versterkt, dankzij de vermenigvuldigingsstap met de elektronen.

Het is door de overgang van fotonen naar elektronen en terug naar fotonen dat de natuurlijke kleur, bepaald door de golflengte van de invallende fotonen, verloren gaat. Dat het uiteindelijke beeld groen is, komt doordat het fosforplaatje fotonen uitzendt met een golflengte die overeenstemt met groen. Maar er bestaat ook geel of rood fosfor, dat een geel of rood beeld zou geven. 'Men kiest voor groen omdat het menselijk oog het meest gevoelig is voor die kleur.