Digitale spiegelreflex 2e hands aanschaffen?

Nu de digitale spiegelreflexcamera's steeds toegankelijker worden voor de "normale" consument, zou je toch zeggen dat ook de tweedehands exemplaren wat goedkoper worden. Dit zie ik echter nog nergens gebeuren, logisch. Mocht ik er toch een vinden, is het dan verstandig? En waar zou ik op moeten letten?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ik zou dat niet doen, of de prijs moet echt zeer aantrekkelijk zijn. Er kunnen allerlei problemen mee zijn waar je pas later achter komt. Ook kunnen er kleine krasjes op de lenzen zitten bijvoorbeeld. Koop beter een nieuwe, als ge 't geld kunt missen natuurlijk. Anders even kijken op www.steves-digicams.com, en selecteer dan de sectie "The BEST Cameras " (per categorie). Als je je aan die lijst houdt, koop je niet zomaar een kat in de zak!

Wat heb je er voor over? Kijk bij bron voor een mooie aanbieding!

Aan je reacties te zien, wil je alleen maar proberen en oefenen. Dan kun je beter een camera lenen van een vriend. Samen de natuur of de stad in zodat hij je kan uitleggen hoe je met zo'n digitale spiegelreflex fotografeert, en dan lekker veel zelf oefenen.

Waar je op moet letten naast de gebruikelijke slijtage die bij digitale camera's niet anders is dan andere elektronica, is slijtage van het spiegelmechanisme. Bij camera's wordt er doorgaans een maximum gesteld aan het aantal keren dat de spiegel omhoog kan klappen, 150.000 of 300.000 meestal. Hoe vaak er dus al mee geschoten is, is belangrijk om te weten. Dit zou in de menu's van de camera op te zoeken moeten zijn, anders wellicht in de EXIF-gegevens van de foto's die eruit komen. Als je de vervanging van dit mechanisme ook zou moeten betalen, is nieuw kopen waarschijnlijk een beter idee. Verder zou ik altijd langsgaan en uitproberen of alles werkt.

Als je een tweede hands camera koopt. Koop hem alleen als je bij de persoon thuis mag komen kijken. Bij hem thuis kan je meteen een inschatting maken van de netheid van de persoon. Als het een **&$^-bende is, dan zeker geen camera kopen. Blijkt de persoon netjes op al zijn spullen te zijn, dan is de kans groot dat hij ook zuinig is geweest op zijn nieuwe camera.

Er zitten vooral voor en leek risico's aan kopen van digitale camera .Hoe weet je dat de opname ccd chip bv geen dode pixels heeft .Ik heb dat al meerdere keren meegemaakt .resultaat zwart of wit puntje op de afdruk.dit is niet in de display te zien en komt ook niet altijd voor bij opnamen met voldoende licht maar ook bij fotos genomen onder weinig licht ,dus met wat langere tijden .Een nieuwe camera heeft altijd ruime garantie ,advies moet wel groot pijsverschil zijn en kijk erop hebben