Hoe kan ik met mijn olympus camera sp-57oUZ foto's maken die ik later op mijn pc kan terug zien in beeldformaat 1920x1080?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Camera's
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarschijnlijk kent de camera dat formaat niet, en sowieso geen 16:9 formaten. Kies een formaat (uit de handleiding) waarvan de waarden zo goed mogelijk overeenkomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bijna elke moderne camera kent wel een 16:9 resolutie. Deze kent dan ook 1920x1080. "Kies een formaat (uit de handleiding) waarvan de waarden zo goed mogelijk overeenkomen." Is een moeilijk te begrijpen concept 12:9 of 16:7 (ik zeg even wat) lijken veel meer overeen te komen met 16:9 dan 3:2 terwijl 3:2 meer overeenkomt met 16:9 dan de eerstgenoemde. Zelfde geldt voor 1440:1080 en 1920:1440 in vergelijk met 1920:1080 dan 2100:1400, terwijl 2100:1400 toch dichter bij 1920:1080 ligt dan de eerstgenoemde. Beter is het om te zeggen dat de uitkomst van deling van de getallen zo dicht mogelijk bij de uitkomst van de deling 16:9 komt te liggen. Dan zie je dat 3:2=1,5 veel meer lijkt op 16:9=1,77 dan 12:9=1,33 of 16:7=2,28 Maar dan nog is dat het slechtste advies mogelijk, want in dit geval is 1920:1080 de exacte waarde, een ongelooflijk slechte resolutie (2MP). Je kan dan veel beter in de native resolutie van de sensor schieten en gaan croppen, of zoals ik wel eens doe je fotobekijkprogramma instellen om in te zoomen zodat je geen zwarte balken krijgt en er wat informatie buiten beeld valt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
MrTomaat heeft het aan het rechte eind! Heeft de camera niet een on-display crop preview? Dat ie (half doorzichtige) kaders weergeeft zodat je kunt fotograferen met de crop die je later maakt? Ik had zoiets gezien bij een consumenten model in 16:9 (of her was een daadwerkelijke crop, en dat zou wel erg cheap ge west zijn xD )

Het beste antwoord

je zal voor je de foto's gaat maken de resolutie via het menu moeten instellen, de maximale resolutie van je camera is 3648x2736
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Jouw camera heeft de optie om in 1920x1080 foto's te nemen, doe dat echter niet, je houdt dan nog maar 2 megapixel over van je 10 megapixel camera.

Wat je beter kan doen is zorgen dat de foto's die je neemt boven en onder geen belangrijke informatie bevatten, en je fotobekijksoftware (irfanview kan dit o.a.) zo ingesteld staat dat hij elke foto inzoomt zodat de boven en onderkant buiten beeld vallen en de zwarte balken wegvallen.

http://www.irfanview.com/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als je de resolutie verhoog loop de opslagcapaciteit terug, maar niet het aantal megapixels.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee dat klopt?! Als je de resolutie verhoogt loopt het aantal megapixels namelijk op, maar wat is je punt?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@monaliza je ppi loopt ook terug;
het is niet alleen dat het minder ruimte inneemt, dat is natuurlijk met de rede dat deze minder informatie opslaat =P
Leuk als je je foto's ook niet maar een beetje wilt kunnen bewerken of ergens anders ook haarscherp in het groter wilt kunnen laten zien (of op een A4tje afdrukken)