Wat is de beste spiegelreflex camera om mee te filmen? Mijn budget is rond de 6-7-800 euro.

En weet iemand ook toevallig hoe zo'n schouderstandaard heet zoals op de afbeelding?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Camera's
3.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je gaat echt teleurgesteld zijn als je met een fotocamera gaat filmen. Scherpstellen tijdens het zoomen is een ramp, daarnaast is het veel duurder dan gewoon een goeie HD-camcorder aanschaffen.

Het beste antwoord

Zo'n statief heet "schouderstatief", en de meeste modellen zijn geschikt voor vrijwel alle gangbare camera's, zowel videocamera's als SLR's.
Een schouderstatief kan je vinden vanaf €100, dus dat valt dan iets mee.

De vraag die je jezelf moet stellen is niet alleen wat de beste SLR is om mee te filmen, maar ook en vooral met welke lens (of lenzen) ga je dan filmen.
De optische kwaliteit van de lens is minder belangrijk dan wanneer je fotografeert, simpelweg omdat de resolutie van de video veel lager is.
Dus kies een lens met een zoom-range die aan je behoeftes voldoet, het liefst met een zeer brede range.

Dit gezegd te hebben, een van de grootste problemen tijdens het filmen met een SLR is het scherpstellen, dat niet volautomatisch gaat, en vaak handmatig moet gebeuren, of als het automatisch gaat, dan gebeurt het met 'sprongen'. De grote fabrikanten hebben echter nu al een paar modellen van lenzen die dit probleem hebben opgelost.
Canon heeft twee van deze lenzen: eentje met een vast brandpuntafstand van 40 mm, en een zoomlens met 18-135 (volledige naam: Canon EF-S 18-135MM F/3.5-5.6 IS STM N)

Je kan een Canon EOS 650D (de meest geschikte body binnen je budget) in combinatie met de 18-135 STM lens kopen voor ca. €1000. De combinatie gaat toch royaal boven je budget, maar als je van plan bent om serieus te gaan filmen (en dat denk ik als je van plan bent om ook een schouderstatief aan te schaffen), dan zou ik deze optie heel erg serieus overwegen. Als je kijkt naar de prijzen van een 650D body (ca €700) en de losse lens (rond de €560), dan is het toch een heel verstandige keuze.
Zie de eerste link (prijs kan variëren per winkel)

Bij Nikon heb je een prima alternatief met de 5100 of zelfs de 3200 in combinatie met een lens in de range 18-105 of zelfs een nog bredere lens.
Probleem bij Nikon is het autofocus met video, die toch met 'sprongen' gaat.
De meeste combinaties vallen toch binnen je budget.

Een minder bekende, maar toch zeer goede alternatief kan je vinden bij Sony: de Sony Alpha A37 met een lens van 18-135MM, die keurig binnen je budget valt.
Voordelen: stabilisatie zit in de body, niet in de lens, dus de lenzen zijn goedkoper, en het autofocus systeem is, net zoals bij de Canon STM, speciaal ontwikkeld voor video opnames.
Zie de 2e link voor deze combinatie.

Veel wijsheid met je keuze!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt! Weet je toevallig of er op de EOS 650D ook nog een aparte ingang zit voor het extern geluid? Microfoon bv?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En dan nog het geluid van sommige lenzen, dan ben je gewoon genoodzaakt handmatig te gaan focussen, en dat is ook echt een ramp.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies MrTomaat!
Juist de lenzen zoals de 18-135 STM van Canon of de Nikkor lenzen zijn bijzonder stil en verstoren niet de opname. In het geval van de Canon omdat dit aspect verbeterd is, en de Nikkor omdat de SWM moteren die Nikon monteert op hun lenzen stukken stiller zijn dan de normale Canon USM's, al is het hetzelfde mechanisme, werkend volgens hetzelfde principe.
Met de lenzen van de Sony heb ik veel minder ervaring.
In ieder geval de echte oplossing is om een externe microfoon te gebruiken. @SjorsLenders
Ja, de 650D heeft een aansluiting voor een stereo externe microfoon: een 3,5 mm jack om precies te zijn (dat is de standaard aansluiting)
Anders kan de camera ook stereo geluid registreren met de ingebouwde microfoon, maar dat is uiteraard van lagere kwaliteit, en gevoeliger voor de geluiden afkomstig van de camera zelf.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Thanks!!!

Andere antwoorden (1)

Ik denk dat een CANON EOS 650D in de prijscategorie die jij aangeeft de beste zal zijn, zie bron...