Ik heb een Pentax K-r Camera. Wat is beter tussenringen of omkeerringen?

Ik heb een Pentax K-r fotocamera. Nu hoor ik dat er een goedkopere mogelijkheid is om je lens om te zetten naar macrolens. Nu vind ik op internet meerdere mogelijkheden. Ik kan informatie vinden over tussenringen en omkeerringen. Wat kan ik het best kopen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Camera's

Antwoorden (2)

Ik gebruik voor een canon een omkeerring, dat heeft als nadeel dat de lens omgedraaid zit en er dus vuil in de lens kan komen. Ook is het lastiger te zoomen, je moet echt twee handen gebruiken, scherpstellen gaat wel met een hand.

Voor beiden geldt dat AF (auto-focus) en Aperture niet meer werken (aperture schijn je wel te kunnen forceren).

Er zijn wel tussenringen die AF doorgeven maar die zijn relatief duur.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hij komt er echt andersom op te zitten, ik hou de lensdop erbij en gooi die er op als ik wat hem even niet gebruik.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je draait de je omkeerring waar je normaal je uv-filter in draait (schroefdraad). De andere kant van de omkeerring is nu de vatting die je op je body draait.
Zijn twee verschillende toepassingen.
Bij de tussenring(en) zit je lens alleen wat verder van de sensor, om dichter op je onderwerp te kunnen komen, meestal in drie maten die gecombineerd kunnen worden (8,16 en 32 mm vaak) met je standaard lens kun je dan tot 1.1 of zelfs groter komen.
De omkeer ring is bedoeld om nog dichterbij te komen, de lens wordt dan achterstevoren gemonteerd, omdat dan de beeldafstand groter wordt als de voorwerpsafstand, terwijl de lens gemaakt is voor een grotere voorwerpsafstand. Zo'n omkeer-ring wordt meestal toegepast op een balgapparaat, waarbij de afstand tussen sensor en objectief dus enorm kan worden vergroot. Houd rekening met enorm licht verlies, geen automatische functies en zelfs geen AF hulp meer.
Komt nog bij dat die omkeer-ring niet werkt met zoomlenzen.
Als je toch met macro aan de slag wilt, is een echte macrolens een handiger hulpmiddel!