Meer pixels op je fototoestel , is dat beter?

Ik zou graag een reflex fototoestel kopen,
maar is het beter om een fototoestel te kopen met bv 36 megapixels ( wat ook reedelijk duur is)
of een fototoestel te kopen met ongeveer 8 megapixels?
maakt het eigelijk veel verschil uit op het resultaat van de foto? meer pixels betekent dat noodzakelijk betere foto's?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Camera's
1.8K

Het beste antwoord

Het hangt er vanaf. In de vuistregel is het zo dat hoe MINDER pixels, hoe beter de kwaliteit. Dit zou je misschien niet verwachten, maar ik kan het uitleggen...

Hoe minder pixels op het zelfde oppervlak, hoe groter elke individuele pixel zal zijn. En een grotere pixel vangt meer licht op. Juist het opvangen van het licht maakt een foto (licht wordt geregistreerd).
Dus meer licht op een pixel, maakt dat de pixel en dus de foto ook helderder is, minder ruis bevat en mooiere kleuren zal hebben.

Nu zal de camera met een 36 megapixel ook een full-size sensor hebben dan de camera met een 8 megapixel. Door de grotere sensor, kan er weer meer megapixel op, zonder dat de pixel te klein zal worden.

Zoek je goede kwaliteit, neem dan een camera met een grotere formaat sensor en een mindere hoeveelheid pixels.
Zolang je foto's niet zult afdrukken op billboard (A2 - A0) grootte, heeft meer pixels ook niet zoveel nut.
Een afdruk met een grotere pixeldiepheid dat 270dpi zal niet geen verschillen meer in kunnen zien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooi antwoord.
Laat ik er nog bij vermelden dat een goede kwaliteit lens oneindig veel meer toevoegt aan de kwaliteit van de camera dan het aantal pixels.
Liever een 4 megapixel camera (niet meer te koop vrees ik) met een goede lens, dan een 14 Megapixelcamera met zo'n plastic telefoonlensje. Inzoomen is veel handiger dan vergroten, en inzoomen heeft alleen zin met een optische zoomlens.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hehe, zat wat op te zoeken en heb een goede bron gevonden die je verhaal ondersteunt: http://www.clarkvision.com/articles/how_many_megapixels/index.html Jammer genoeg werkt "consumentisme" altijd de verkeerde kant op. In plaats dat bedrijven streven naar betere producten kijken ze op het laatst alleen maar naar welke getallen ze moeten verhogen om de consument, die ooit gehoord heeft dat meer X altijd beter is, tevreden te stellen. Je ziet het terug in de gevoerde Mhz race (hoe vaak ik hier nog moet uitleggen dat de P4 3,8Ghz echt niet de snelste processor aller tijden is...). De GB race op zwakke videokaarten ( ja maar ik heb een 2GB videokaart dus die moet snel zijn). En dus ook de MP race op kleine sensors/slechte lenzen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je antwoord is accuraat, prima onderbouwd, en maakt een extra antwoord overbodig. Dikke plus! Maar wel een aanvulling van mijn kant: de kwaliteit die een grote sensor met grote pixels oplevert is, inderdaad, beter dan dezelfde hoeveelheid kleinere pixels in een kleinere sensor... mits je voldoende pixels hebt voor de vergroting die je voor ogen hebt bij het afdrukken!
Daarnaast worden de sensoren steeds beter en lichtgevoeliger, dus je kan best hebben dat een 2 jaar oud sensor met 10 MP minder lichtgevoelig is dan een nieuwe, even grote sensor met 14 MP. In ieder geval, en zoals vaak beweerd (en het kan nooit vaak genoeg worden herhaald) de kwaliteit van een foto wordt bepaald, in deze volgorde, door:
- De fotograaf
- De lens
- De camera (dus lees: de sensor)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Fantastisch antwoord (zoals altijd) en goeie aanvullingen van MrTomaat en Gabi71.
+1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien een leuke achtergrond waar die fixatie op de hoeveelheid pixels vandaan komt.
Natuurlijk vanuit de overgang van analoog naar digitaal en de eerste digitale camera's nog net 1,3 Mpixel konden hebben. Lang niet genoeg om een nette 10x15 foto af te drukken. Lang niet genoeg om te vergelijking te trekken met analoge natte films.
Dus de eerste aandachtspunt van de fabrikanten is om die aantal pixels omhoog te krijgen waarin het nog steeds met winst kan worden gefabriceerd. Hele fabrieken moesten worden verbouwd. Dus hier lag ook de marketing tov de concurrentie.
Laat de consument dit nu nog steeds als het belangrijkste kenmerk van een camera vinden.
Natuurlijk ook voor het ego, meer megapixels hebben als je buurman.
Gelukkig weten inmiddels de verkopers en fabrikanten beter. En vertellen ze dit verhaal aan de klanten. Er zijn toch geen 5 megapixel camera's meer. Ook de fabrikanten gingen op hun bek. Want die dure fabrieksaanpassingen voor meer megapixels ging tegen te werken. Er kwamen andere nadelen van te veel pixels om de hoek kijken. Zoals ruis, zoals verminderde helderheid. De hele focus op de megapixel moest worden losgelaten. Alleen software kon het niet meer corrigeren. Die sensor moest groter worden. Daar ligt nu de focus, samen met de focus om de pixel goed licht technisch te scheiden van zijn buurpixel.
Even puur over de sensor gesproken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kwam gisteren iemand tegen die mijn camera zag (de reeds verouderde compact van Canon Powershot G10). Hij wist dat hij een grotere sensor had dan de gewone compacts, hij had ook zo een soort, maar die van hem had een F2 lens erin zitten. Met mijn 2.8 zat ik er niet ver naast.
Krijgen weer die ego, om toch een betere spec te hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heel herkenbaar!
Ik loop nu rond met mijn inmiddels ook verouderde EOS 500D, maar met een hele mooie 15-85 lens... totdat je iemand tegen komt met een L-serie of de 17-55 met een vaste F/2.8... en dan vind je ook het gras bij de buurman groener...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben nog dik tevreden met dezelfde EOS 500D. Op zich een fijne camera, maar kom soms wel in de verleiding om een duurdere of betere camera te kopen. Toch doe ik het niet. Ben zoals al gezegd dik tevreden en investeer liever in een mooi objectief, die kan ik later toch meenemen als ik voor een nieuwe body ga. Hoe dan ook, laat me niet gek maken door die megapixel strijd.

Andere antwoorden (5)

Megapixels zijn de piepkleine "puntjes" waarmee je foto gevuld word. Hoe meer megapixels je hebt, hoe duidelijker je foto zal zijn. Of het echt "beter" is hangt ook van de andere functies van je camera af. Bijvoorbeeld het soort lens (merk) of een eventuele zoomfunctie. Het verschil wat jij noemt, 36 of 8 megapixel zou je zeer duidelijk moeten zien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
te zien? waarop? Misschien op posterformaat, maar niet op een normale afdruk tot A4 of zelfs A3.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
dit vind ik het beste antwoord op de gestelde vraag.
Ik zeg altijd: de beste camera is die die je bij je hebt!!!
Ja het hangt van af met welke doel je wilt fotograferen. 8 megapixels is tegenwoordig populair bij telefoon-camera. En spiegelreflex tegenwoordig al vanaf 10 megapixels. vooral als je foto wil vergroten dan heb je meer megapixels nodig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nonsens.
Tenzij je een heel klein stukje van je foto wilt uitvergroten.
Met tien megapixels kun je foto's al vergroten tot A3 formaat of zelfs meer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die mening deel ik niet, want zelf heb ik spiegelreflex en als ik m vergroot van 10 megapixels van normaal formaat en opeens groter wil zoals poster , dan is pixels van slechte kwaliteit...
Een slechte fotograaf maakt met een topcamera nog steeds slechte foto's.
Een goede fotograaf haalt wonderschone beelden uit een mobiele telefoon met 1.3 Megapixels.

Het aantal megapixels is zo ongeveer de laatste van de specificaties van je camera waar je naar moet kijken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
goede richtlijn, wat overdreven want met een mobiel van 1.3 kun je natuurlijk helemaal niks.
Elke nieuwe versie van een fototoestel zal uitgebracht worden met meer pixels. De techniek maakt het mogelijk dus waarom dan niet! Een professionele camera (lees een heel dure) had, zeg 8 jaar geleden, een sensor van 4 megapixel. en we hebben het dan over body's van 3500 euro. Tegenwoordig zit die zelfde categorie rond de 20 megapixel. De camera body kost nu wel dik het dubbele van toen. Jij vraagt terecht of dat nodig is en de antwoorden die je hebt gekregen geven voldoende uitleg. Niet echt nodig als je op normaal formaat afdrukt. Geen van de antwoordende personen heeft het over een nadeel dat vastkleeft aan die hoge pixelrange. Het kost namelijk flink wat opslagruimte. Wil je een foto laden dan kost dat dus ook meer tijd, zeker als je een ietwat oudere PC hebt. Wil je zo'n foto emailen moet je hem al bewerken anders kun je in de problemen komen. Je ziet, op meerdere fronten, heeft e.e.a. gevolgen. Overweeg en maak je keuze.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+1
Meer is niet altijd beter. Een camera met 10 of 12 Mp heeft voldoende in huis om een prima afdruk op A4 te maken. Hoe meer pixels je hebt, hoe meer werk je ook zult hebben om je foto's te verwerken (bestanden worden steeds groter), waardoor je PC ook al gouw te klein wordt. Als je alleen prenten maakt voor internet en pc heb je het allemaal niet nodig, het grootste algemene scherm is amper 2.5 Mp groot....
Wil je prints op A4 heb je dus 10-12 Mp nodig, voor A3-A3+ zit je bij 16-18 Mp wil je persé A2, dan zul je naar 24-36 Mp moeten, maar dan weet je nu ook, dat je dan een nieuwe Mac zult moeten aanschaffen, met een paar extra harde schijven. En een A2 printer natuurlijk (reken op zo'n 2000€ voor de printer)