welke lens zou ik het beste gebruiken voor macro fotografie?

Ik heb sinds kort een nikon D5100 gekocht en ik zou graag hiermee macro fotografie gaan doen. Nu zou ik graag willen weten welke lens of lenzen ik hier het beste voor zou kunnen gebruiken. Ik zit met een budget wel dus liefst niet te dure lenzen.
Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Camera's
2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Macrofotografie is vrij duur, dus misschien kun je ons een beetje inzicht geven in je budget. Op Marktplaats vind je sowieso vaak veel mooie aanbiedingen, maar als je echt voor nieuw gaat, moet je wel rekening houden dat je waarschijnlijk met moeite onder de 400 euro zal blijven. Kijk ook eens naar de alternatieven van Sigma, Tokina en Tamron, dat scheelt je vaak een heleboel geld.
Als je het echt goedkoop wilt houden, kun je altijd nog gaan voor een setje tussenringen, zoals op onderstaande link:
http://audio-tv-foto.marktplaats.nl/fotografie-lenzen-en-objectieven/1000883431-macro-tussenringen-set-meike-delta-nikon-economy.html?return=eJwtyltqwzAQQNG9BOw%2FWX5EmMiI4lDIDvqvyuNaiV5Y46RN6d47LgUxOnMlLRv5bWU9ZNmKXh4y6NUsw4KYJOe3mCBUXq83TE5rzFVwXG%2BTjQzvDAKbI0a%2Bj49VzxaYg%2FCkTCe%2BX8GghTsEjl8JmNdmjfSeuTmeRLWgdy%2BfTjXllBXGohubojs7GmP3p5ZEH3ci8WkTMc9TpoWU9lgTPPUxbB5Wa%2Fa%2B%2FfeYLaktU9pUXaaY0cQJVC%2BO4vJW6kchzi0thXgl1XQp0TWn%2FjD8%2FALlBlaS&fta=eNpVkstq3DAUhl%2BlaDFrXS3rmFm0FEog7aYlmxAGXY5SU49txnbiZvC7V5IngW6Gb%2F5z%2B32OLGi4TlADWS7d6cV2E2kmYFQBWbsjO4TpOA%2FAmo6BSL8cpFFNN8NbOzZTDBM04wy0OY%2FQL2e8tL4Zl%2FR%2FmFrgh3FcjvQwDtPsh4BHraT69nCwr4884dMjfToqwYzOEyWQ0T4jado0bAIBpA3FiuCJhbPOuBhW4ZyUWOFaFE95hjpJOoONUvj3EFs551ZJXWcwaCItEIxSu6IF2xWhXIbaxsgLME1NBh2jLMna401xsS5VmkbjM1ShlrYoGEPpUynUVQaVRu3l1FtRQqgjZpAqYKmSFPeGovaG78BD8SyErUtDQS0vDXllfAaqRcSQFVY5LCEmapqTWawoy50ZCuNEAerrsmSWVjkPow3TqcP%2Bef6d112lgAFytuspXyAtPYBOGgdiX0ljgcE1HTNdLHF5LCly9%2FV2tKxnTO%2Fl3jrsbvKvvyOWiQzIF%2Bv%2FYB9%2B2POHlMOf7rF%2Fw%2F7d1%2Bd5vrRumfGjFAgju7efw2W%2B6wOuZPfFaYYKyIPtluz4ZpLuRm6PattnlZzi7f%2FE1Pe79ZchbSIFtm3bP%2FklJ1G4bts%2F%2B8vmzQ%3D%3D&fta_ind=4&df=1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je zou ook eens bij de zoekfunctie van Goeie vraag moet zoeken naar vragen over macro fotografie, daar vind je veel tips die te maken hebben met jou vraag. Ik heb een tijd geleden ook de nodige vragen hierover gehad en dankzij de zeer goede antwoorden van o.a. Gdanonym en Cryofiel ben ik uiteindelijk goed voorbereid begonnen met deze prachtige vorm van fotografie. Heb nog niet erg veel tijd gehad maar heb toch al wat leuke resultaten weten te boeken.

Het beste antwoord

Ik begin meteen met een waarschuwing: ik heb een Canon dus zit minder thuis met de Nikon body's en lenzen, maar ik hoop dat het antwoord toch waardevol voor je zal zijn.

Het hangt af van wat je met macro fotografie wil doen, zoals andere GV'er al aangaf.
Als je toch met een niet te grote budget zit, zou ik je niet meteen aanraden om een dure macro lens aan te schaffen… al zal je met een échte macro lens tóch de beste resultaten bereiken.

Misschien kan je eerst proberen om een tussenring (in het Engels "extension tube") aan te schaffen, die stukken goedkoper is dan een nieuwe lens, zeker als je voor een van de betere lenzen wil gaan. Voor je oriëntatie: de set van 3 tussenringen van Kenko kost €179, en de allergoedkoopste macrolens voor Nikon kost rond de €220.
Zie de link voor een uitgebreide omschrijving van de mogelijkheden van een tussenring, maar in het kort komt op het volgende neer:
- Door de extra afstand tussen je lens en de sensor, krijg je een enorme verlaging in de minimale scherpstelafstand (lees: je kan met de lens de kop van een vlieg bijna aanraken, en toch scherpstellen)
- Een vergroting van je onderwerp (altijd mooi meegenomen)
- Een dramatische reductie in de scherptediepte (=mooie, onscherpe achtergronden)
- Omdat het met elke gewone lens gecombineerd kan worden, heb je nog steeds de mogelijkheid om op macro gebied in- en uit- te zoomen. Macro lenzen met zoom zijn verschrikkelijk duur!

Afhankelijk van wat voor lenzen je hebt, is zo’n tussenring een uitstekende keuze. Zelf heb ik voor mijn Canon 500D al meer dan 2 jaar de set van Kenko in het bezit, en ik kan met mijn twee lenzen (EF-S 15-85 en EF DO 70-300) de meest prachtige macro opnames maken. Check even een voorbeeld van wat je kan met een tussenring en een 18-85 lens, die in principe geen macro functie heeft.
Is dat wat je wil?

Zelfs met een basislens (b.v. de standaard kitlens 18-55 VR) kan je ongelofelijke resultaten bereiken met een tussenring!
Nog een voordeel: een tussenring stop je zo in je broekzak, bij wijze van spreken, dus hoef je niet een extra lens op pad mee te nemen, en kan je altijd een prachtige macrofoto schieten.

Als je toch voor een macrolens wil gaan, dan is je budget de enige beperking. In het 'minder duur' segment zou ik een van deze 2 kiezen:
- Nikon AF-S 40mm f/2.8D DX Micro-Nikkor
- Sigma 70mm f/2.8 EX DG Macro Nikon
Voordeel van een macrolens is dat deze ook uitstekend geschikt zijn voor portretfotografie.

Toegevoegd na 20 uur:
Sorry, foto was ik vergeten!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik zou een 40mm nu niet direct een portret lens gaan noemen!
Het kan maar de 70mm zou beter gaan denk ik.

Andere antwoorden (3)

De lens AF-S moet hebben, omdat de Nikon D5100 zelf geen AF motor heeft.

Ik ken je budget niet maar kijk eens op fotokonijn.nl

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.fotokonijnenberg.nl/productlist/46878/macro.html#?brands=&types=&stock=&kw=7048-4E696B6F6E_12028-46312E38_12028-46322E30_12028-46322E31_12028-46322E34_12028-46322E38_12028-46332E35_12028-46342E30&pricerange=-&pager=0&sort=rel&items=20
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Macrofotografie is heel breed. Wil je vooral stilstaande objecten fotograferen (bloemen, postzegels) dan kun je met een korte lens volstaan (50-60mm). Wil je ook insecten en andere dieren fotograferen dan zou je een zo lang mogelijke brandpuntsafstand moeten nemen, dan ben je namelijk verder bij het onderwerp vandaan. Het is wel zo dat hoe langer de lens hoe duurder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooi! Macro is prachtig, doe ik zelf heel graag. Ik had mazzel en kon mij een dikkerd veroorloven de Micro-Nikkor 2,8-105 . Jij hebt dus een budget, en zult tevreden kunnen zijn met de 2,8-40mm Micro-Nikkor, door Nikon speciaal bedacht voor het type "instap-reflex", wat ik eigenlijk een denigrerende benaming vind.
Kijk eens bij de link, daar staan alle Micro-Nkkors.:

http://www.kamera-express.nl/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/org-ke_nl-Site/nl_NL/-/EUR/ViewParametricSearch-SimpleOfferSearch?SearchParameter=%26%40QueryTerm%3D*%26CategoryUUIDLevelX%252FVP4KAyg1tH4AAAEt5I5wH3p6%3DxtIKAyg1oXUAAAEtZgY8YOaS%26CategoryUUIDLevelX%3DVP4KAyg1tH4AAAEt5I5wH3p6%26brand%3DNikon&brand=&ShowAllFilters=false

Ook de 60mm is heel mooi. Zou niet aan een z.g. macro lens met zoom gaan, zoals Sigma die vaak aanbied, gaan maar tot 1:2, en kwalitatief toch minder, en het mechaniek draait verkeerd om.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+1