Telezoomlens als goedkoop alternatief voor Nikkor 55-200

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar de reviews geven aan dat'ie als goedkoop alternatief voor de Nikkorniet slecht, maar ook niet echt geweldig is.
Hij is ook al vrij oud, uit 2005

Hier Engelstalige reviews:
http://www.bythom.com/Tamron55-200lensreview.htm

http://www.bobatkins.com/photography/reviews/tamron_55-200_review.html (met link naar deel 2 van de test)

Hier zijn wat gebruikersbeoordelingen die allemaal wat nieuwer zijn, en allemaal vergelijken met andere lenzen.
Meeste gebruikers zijn het er wel over eens dat hij scherp is, en niet slecht voor de prijs.
http://www.dyxum.com/reviews/lenses/reviews.asp?IDLens=242

Een vergelijk met een soortgelijke Sigma lens link is wel aanwezig, maar die pagina is niet meer beschikbaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een redelijke, goedkope telezoom.
Geschikt voor buiten en voor b.v. een portretje.
Tamron (en ook Sigma) maakt een hele reeks van deze redelijk goede, redelijk voordelige objectieven, Kijk eens op hun respectieve websites, daar staan ook de toepassingen voor hun objectieven vermeld. Als je namelijk voor al die objectieven die zij maken hier moet gaan vragen, ben je nog wel een paar weken bezig!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als goedkope zoomlens heb ik tijdelijk een Tamron 55-200 gebruikt op mijn Konica Minolta D5D.

Nee, de kwaliteit is niet om over naar huis te schrijven. Maar het objectief kost dan ook bijna niets, dus wat kun je verwachten. Mijn mening is dat het een redelijke tussenoplossing kan zijn als je snel een breed inzetbare lens met dit bereik nodig hebt. Als dat niet zo is, zou ik doorsparen voor een beter alternatief.

De scherpte en kleuren die dit objectief leveren zijn niet hel slecht bij gemiddeld gebruik, maar als je er iets meer van vraagt (actiefoto's, moeilijk licht) dan zal hij je in de steek laten.
Daar komt bij dat de lens niet heel stevig overkomt: plastic vatting, erg minimaal scherpstelringetje: alles wekt de indruk dat het bedoeld is voor de beginnende hobbyist die zelden een objectief wisselt en alles op de automaat gooit.
Als dat je nivo is: nogmaals: kleur en scherpte mankeert weinig aan!

Wanneer je iets veeleisender begint te worden zal deze lens al snel in een hoekje stof gaan liggen verzamelen. Je koopt dan namelijk een lichtsterke zoomlens voor deze range (ik heb zelf inmiddels een Sigma 70-200 f/2.8 als vervanger aangeschaft: ook niet heel duur en toch sprongen beter), en de Tamron raak je niet meer kwijt.

Klinkt niet positief. Maar voor een beginner die een goedkoop, redelijk presterend objectief zoekt voor veel verschillende situaties (ook wel: de vakantiefotograaf, mea culpa) is het eigenlijk helemaal niet een heel verkeerde keuze.