hoe kan het dat je door een ronde lens kijkt om een foto te maken en dat er dan een vierkante foto uitkomt??

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Camera's

Antwoorden (3)

Het beeld ligt niet aan de lens, maar aan het plaatje waar het beeld op wordt geprojecteerd. Een goed voorbeeld is een oud fotorolletje; dat ik rechthoekig, dus de afbeelding is ook rechthoekig. Stel het schermpje op fotorolletje was rond, dan zou de foto ook rond zijn. De lens is er alleen om op een voorwerp te focussen en het beeld te vergroten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja je ogen zijn toch ook rond.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Monaliza
... en omdat je retina (=de "sensor" of het "filmpje") in je ogen ook rond is, daarom zien wij de wereld niet alsof wij naar een bioscoop scherm kijken.
Als je retina een vierkant lapje weefsel zou zijn, dan ronde ogen of niet, zou je ook maar een vierkantje zien. De vorm van de sensor, niet van de lens, bepaalt de vorm van het beeld.
De lens geeft een ronde afbeelding weer op de sensor of het filmpje en de omgeving daarvan. De sensor (of het filmpje) is echter rechthoekig en gebruikt dus alleen een rechthoekig deel van die ronde afbeelding. Het neemt als het ware een rechthoekig stuk uit het midden van een ronde pizza.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een vierkante foto krijg je meestal niet, of je moet een hele goeie/dure Hasselblad hebben.

(bij foto 1)
De reden dat je een andere vorm krijgt is omdat de sensors en de negatieven in die vorm gemaakt zijn.
Een bepaalde vorm zoals de vierkant en de rechthoek zijn blijkbaar wel gewenst boven de ronde vorm.
(plus het is praktisch efficiënter; bij een ronde negatief zul je altijd resten overhouden)

Je kunt trouwens bij de microsystemen de rechthoekige vorm mooi in de ronde vorm waar de lens in gaat zien (zie foto 2)