Bestaan er linkshandige fotocamera's?

Er zijn veel producten die ook een linkshandige versie hebben, zoals een schaar, gitaar, muis, etc. Echter ik heb nog nooit gehoord van een linkshandige camera bestand die wel?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Camera's
5K

Het beste antwoord

Tegenwoordig niet meer, maar vroeger, toen alles beter was, was er één fabrikant, waarschijnlijk was de ontwerper zelf links, die linkse camera's bouwde (en alleen linkse). Namelijk Exakta. De ontspanner de sneltransport handel en alle andere functies zaten precies andersom. Eén Japanse fabrikant heeft daar nog een tijdje een beetje aan meegedaan (Topcon), de objectieven waren uitwisselbaar, zodat ook die camera voor linkshandigen handig was. Helaas, beiden voor 35mm film, en beiden zijn ter ziele.
Digitaal is er niks links meer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Voor zover ik weet zijn er alleen rechtshandige camera's omdat in de massaproductie geen ruimte is voor "buitenbeentjes" want dan moet je speciaal voor die een aparte machine installeren want je kan niet de huidige veranderen en dat is gewoon allemaal te duur.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, die bestaan inderdaad nog niet. Er is wel iemand bezig er een te ontwerpen voor iemand die alleen een linkerarm heeft. Zie http://fototoestel2012.blogspot.com/2012/04/opdrachtstelling.html
Het enige wat ik wel heb gevonden is een camcorder die te gebruiken is voor zowel links- als rechtshandigen: http://allesover.mediamarkt.nl/foto-video/camcorders/actueel/samsung-hmx-q10-camera-voor-links--en-rechtshandigen.html

Verder alleen het advies om een eenvoudig fototoestel te gebruiken en dan onderste boven te bedienen.
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Ondersteboven houden, daar dacht ik ook aan. Maar dat is wel onhandig als je tussendoor je instellingen wilt aanpassen. Want alle knoppen zitten dan aan de onderkant, en wat erger is: ook het schermpje zit aan de onderkant.
Amadea
11 jaar geleden
Het was met de camera obscura gebruikelijk om het te fotograferen object op de kop te zien. Dus daar kan je vermoedelijk wel aan wennen.
Cryofiel
11 jaar geleden
??? Als je fotografeert met de camera ondersteboven, zie je na het maken van de foto de foto goed-om op het scherm verschijnen. Ik doelde op het schermpje dat op de bovenkant van het toestel zit, naast de ontspanknop, waar je dingen als fotografeerstand, diafragma en ISO-waarde kunt zien.