Mag je filmen in de auto?

Ik zag net de nieuwste vlog van AltijdThomas en daar filmde hij terwijl hij auto reed, hij had de camera niet vast volgens mij ik denk iemand anders. Maar mag dit officieel wel?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Camera's
5.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"daar filmde hij terwijl hij auto reed, hij had de camera niet vast volgens mij ik denk iemand anders." Je maakt de vraag onnodig ingewikkeld. Vraag gewoon mag een bestuurder filmen of mag een medepassagier filmen. Als mensen nu antwoorden weet je niet of ze antwoorden op een van de twee situaties. Maar je denkt dus dat iemand anders dan de bestuurder filmde, natuurlijk mag dat, net zoals een bijrijder mag bellen of mag slapen.

Het beste antwoord

Met de auto bevind je je op de openbare weg. Dus ja er mag gefilmd worden. Je mag dit alleen niet zelf doen als je aan het rijden bent. Dan kun je namelijk gevaar of hinder veroorzaken.

Maar als je iemand anders hebt die filmt mag het wel. Voor het openbaar maken van filmpjes gelden andere regels.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Er is vast geen regel dat dit niet mag!
Het lijkt me alleen niet echt verstandig voor je eigen veiligheid en die van anderen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met veel filmcamera's kun je bellen. Als dit ook zo met Thomas'camera was mag het dus niet.
Kun je zelfs een boete voor krijgen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook als het niet uitdrukkelijk verboden is, is er altijd nog het vangnetartikel, artikel 5 van de Wegenverkeerswet:
"Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd."
In gewoon Nederlands: je mag het verkeer niet in gevaar brengen. Als je dat doet door te filmen, is dat dus verboden en strafbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat als de politie het ziet dat ze denken dat je handsfree aan het bellen bent. dat mag. De kans dat ze je dat ze je aan gaan houden omdat je een autovlog maakt is heel erg klein denk ik. Eric, david, dylan en thomas die doen dat allemaal en nog nooit iemand aangehouden.
Dus gewoon gaan vloggen;)