Hoe komt het dat een snelle beweging vervomd overkomt?

Op de dijk Enkhuizen-Lelystad heb ik vandaag kruiend ijs gefilmd en de tegenligger die op de film staat komt vervormd over.
Camera is een Vado HD (semi) 720P met 30 fps .
Bitrate van de video 8000

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Camera's

Het beste antwoord

Jouw camera neemt 30 beelden per seconde op. Als hij dat zou doen door in één klap een beeldje op te nemen, dan 1/30e seconde zou wachten, dan weer in één klap een beeldje op zou nemen, enzovoort, dan zou je dit effect niet zien.

Maar zo werkt jouw camera niet.

Wat hij doet is: gedurende 1/30e seconde een beeldje opnemen, van boven naar beneden. Direct nadat hij daarmee klaar is, begint hij met het opnemen van het volgende beeldje.

Dat betekent dat er 1/30e seconde tijdverschil zit tussen wat jij aan de bovenkant van het beeld ziet, en wat je aan de onderkant ziet.

Hoe hard mag je daar rijden?

Als die auto bijvoorbeeld 50 km/u reed, dan legt hij in 1/30e seconde ongeveer 14 meter af. Dat is wat jij op je filmpje ziet: de onderkant van de auto wordt pas opgenomen op het moment dat de auto al verder is dan toen de bovenkant werd opgenomen. Je ziet dus de onderkant van de auto verder naar voren dan de bovenkant.
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Plus, het effect ken ik als rolling shutter: http://en.wikipedia.org/wiki/Rolling_shutter
http://vimeo.com/6894404
Cryofiel
12 jaar geleden
Leuk! Ik heb de oorzaak van het effect zelf bedacht en beschreven, en ik kende die naam dus niet. Dat vimeo-filmpje, of beter nog, dit filmpje: http://www.vimeo.com/6972734 waarnaar jouw filmpje verwijst, laat ook goed zien hoe de gebouwen zich gedragen alsof ze van rubber zijn wanneer je de camera heen en weer beweegt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:D Je was vrij accuraat in je beschrijving trouwens, Als hij dat zou doen door in één klap een beeldje op te nemen in which each frame is recorded not from a snapshot of a single point in time, (omgedraaid negatief, maar het zelfde idee)
Cryofiel
12 jaar geleden
Ja, ik heb de beelden van vraagsteller bekeken, en vervolgens bedacht/beredeneerd hoe dit effect kan ontstaan, en dat dan beschreven. Aangezien het om hetzelfde effect gaat, is het logisch dat je op dezelfde soort beschrijving uitkomt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lijkt me erg aannemelijk wat je uitlegt, bedankt

Andere antwoorden (2)

Het kan komen door gebold glas waar je door heen hebt gefilmd. Deze techniek word ook speciaal bij panoramafoto's toegepast om het beeld groter te maken. Ook daar zie je een bolling in de foto.

Toegevoegd na 18 seconden:
Heeft niks met snelheid te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had het raam open dus dat kan niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien dan, dat de foto eerst van boven ververst en dan onder? Want onder aan de auto is de auto 'verder'
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heeft wel met de snelheid te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je reactie is wel accuraat overigens.
Misschien om dezelfde reden dat wielen op film altijd terug lijken te draaien, ofwel de snelheid van opnemen