Kwa techniek is er niet echt veel verschil, beide camera's, analoog en digitaal hebben een sluiter, diafragma en objectief om een foto te kunnen maken.
Wat wezenlijk verschilt is het opslagmedium.
In de digitale camera zit natuurlijk geen fotorolletje meer. Via de lichtgevoelige chip wordt het opgenomen beeld opgeslagen op een kaartje. Deze kaartjes verschillen in vorm en grootte. De camerafabrikant bepaalt het soort kaartje. Gelukkig zijn de prijzen de afgelopen 2 jaar aardig gedaald, dus een kaartje met meer geheugenruimte is nu makkelijker en goedkoper te kopen.
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

analoog is op een roletje net als vroeger en digitaal op een kaartje en je kan er meer mee
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jc54
12 jaar geleden
Verdomd beroerde uitleg voor een fotograaf........
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tis wel de essentie...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo is het inderdaad precies.
een analoge camera gebruikt nog fotorolletjes
een digitale gebruikt een geheugen
geheugen kaartjes etc
en is dus op de computer in te lezen
12 jaar geleden
Er zijn meer verschillen. Een analoge camera gebruikt inderdaad een of andere vorm van film, waar de digitale een lichtgevoelige elektronische chip heeft zitten.
De analoge camera heeft dus een mechanisme nodig om die film te verplaatsen en vervangen (rolletje vol, moet er een nieuw in) heeft digitaal niet nodig, daar zit alleen een klepje op waar een geheugenkaartje in gaat. Verder is het beeld van een analoge camera meestal groter als dat van de digitale, hoewel er ook digitale zijn (erg duur) die een even groot beeld hebben. Dan is het beeld van een analoge opgebouwd uit (bij kleur) ontelbaar veel kleine kleurdeeltjes die in drie (of in een enkel geval 4) laagjes over elkaar liggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het principe om via een lens een afbeelding te genereren die reproduceerbaar is , is bij analoge en digitale camera's gelijk. Het medium waarop de afbeelding wordt vastgelegd, bij analoog een lichtgevoelig film (rolletje) en bij digitaal een lichtgevoelige sensor (chip), is echter verschillend. Bij het analoge verhaal wordt de film belicht, vervolgens door chemische baden gehaald (ontwikkelen) en afgedrukt op fotopapier. Dit proces is duur, tijdrovend en niet milieuvriendelijk. Bij digitale beeld verwerking wordt de door de sensor opgevangen informatie vertaald naar eigenlijk nullen en enen. Deze informatie wordt dan ergens opgeslagen. b.v. op een geheugenkaart (SD kaart of iets dergelijks.) Met deze gegevens kan de camera vervolgens iets doen. De camera kan de foto tonen, roteren en mogelijk nog verder bewerken. Denk hierbij aan kleur naar zwart/wit veranderen, tint bijstellen, belichting achteraf corrigere, rode ogen (gevolg van flitslicht) corrigeren etc. Deze digitale bewerkingen zijn gemiddeld eenvoudig uit te voeren en weer makkelijk te corrigeren. Bovendien uit te voeren op een copie van het origineel. de analoge verwerking gebeurt in een donkere kamer, de digitale bewerking kan gewoon bij daglicht. Eenvoudiger, goedkoper, makkelijker en in daglicht.
Daarnaast heb je nog een aantal voordelen binnen de digitale fotografie, maar deze liggen in de extra's van de camera. Denk aan elektronische beeldstabilisatie. Het foto apparaat houdt zelf het toestel stil dus geen foto's die onscherp zijn door trillenden handen van de fotograaf. Ik hoop dat het zo een beetje duidelijker is geworden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
beeldstabilisatie bestaat al wat langer, bij analoge apparaten van Canon. Bovendien en lost echt geen trillende handen probleem op, maakt het hooguit wat minder.