Is de HX100V van Sony een goed alternatief voor een spiegelreflex?

Ik overweeg weer eens met een backpack door Afrika te gaan trekken. Nadeel vind ik altijd dat ik dan 3 lensen en een camera meesleep om volledig van groothoek tm tele opnames te kunnen maken. Zeker de tocht die ik nu wil doen vraagt om licht pakken. In totaal rond de 9kg aan camera materiaal is eigenlijk ongewenst. Nu heb ik de HX100V van Sony gezien, en die lijkt eigenlijk heel behoorlijk. Wat zijn de punten die ik mis (Buiten het feit dat er geen RAW opname format op lijkt te zitten!?)

http://www.sony.nl/product/dsc-h-series/dsc-hx100v#pageType=TechnicalSpecs

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Camera's

Antwoorden (4)

Neem een canon powershot mee! Zoals de hs40 is! Die heeft 28tm 840 mm berijk, maar past wel gwn in een klein tasje! En heeft helaas geen RAW maar wel veel andere handige functies!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9 kilo?
Mijn reflex met 12-24,16-85 en70-300 en statief weegt hooguit 7, zonder statief 3,5.
Ik denk dat je er spijt van krijgt als je je reflex thuislaat, je maakt zo'n tocht niet iedere vakantie, dus moeten de foto's goed zijn, met zo'n alles-in-een heb je niet de kwaliteit van je reflex.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb dus de indruk dat je een FF hebt. Dan is het al helemaal zonde om die voor zo'n reis te ruilen voor zo'n compact prul. Maar waarom twee body's, ik deed dat vroeger wel met één voor zwart wit en één voor kleur, maar nu vertrouw ik erop dat m'n Nikon de boel wel overleeft, en sleep ik er nog maar één mee.
Wat mij betreft een geschikte camera. Voor mooie landschappen heb je de panoramafunctie bij je. Ik werk met een andere Sony en het pano-systeem werkt perfect. Er zit flink wat zoom op zonder gesleep met lenzen. Gebruik niet de digitale zoom want daardoor krijg je meer korrel tenzij je dit bewust in wil zetten. Kijk of je er een polaroidfilter (pola filter) bij doet. Daar krijg je prachtige resultaten mee. Ik heb niet naar de accu gekregen maar zorg dat je altijd een reserve achter de hand hebt. Succes met de keuze
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Belangrijke zaken die vooral met een spiegelreflex zeer gemakkelijk zijn uit te voeren zijn:
-RAW opnames
-Handmatige scherpstelling
-Je kijkt door een zoeker en door de lens
-Eenvoudige handmatige instelling voor F, A en Iso waarden.

Een professioneel zou nooit zo een compact nemen. Maar gewoon voor een vakantie is het goed te doen. De RAW lijkt me wel een gemis, want dan haal je niet het optimale uit de sensor en dus de camera.
Handmatige scherpstelling doen niet veel fotografen. Kijken door een zoeker is beter, vooral bij super zonnige dagen. Dan kan in Africa misschien nog wel een probleem worden dat het LCD scherm niet goed zichtbaar is.

Zelf zou ik voor een vakantie in Africa toch een SLR met telezoom meenemen, maar dan als 1 lens. Wil je toch groothoek hebben, dan een kleine compact in je borstzakje erbij.
Het is niet altijd de camera, die de mooiste plaatjes maakt. Een goed fotografisch beeld voor door de fotograaf gemaakt. Zelfs met een mobieltje kunnen de prachtigste beelden tevoorschijn komen. (een mooi beeld hoeft natuurlijk niet super scherp te zijn).

Anders zou ik toch op zoek gaan naar een telezoom compact met RAW ondersteuning.

Toegevoegd na 10 minuten:
Als ik snel de specs in kieskeurig.nl zoek, dan komt deze goed uit de bus...
http://www.kieskeurig.nl/digitale_camera/panasonic/dmc-fz150/977759/

Toegevoegd na 20 minuten:
Deze foto's zijn genomen met een FZ100 (een voorloper?). Wel heel goed hoor...
http://www.flickr.com/photos/nzwild/5716670343/

En ook zonder bewerking...
http://www.flickr.com/photos/gsurya/6646652875/

Gevonden via Flickr.com met camera finder. Dit gebruik ik altijd om een camera op beeldkwaliteit te beoordelen. Gebruik wel de 'recent' foto's, want je wilt zonder nabewerking foto's zien als ruwe materiaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die foto is met heel veel kennis en kunde gemaakt. Maar hij is ook nabewerkt en dus wellicht ook verscherpt. Ik heb hem erbij geplaatst dat dit soort beelden wel haalbaar zijn met die camera. Daarom had ik ook een ruwe en onbewerkte foto erbij gezet om de basis goed te kunnen zien. Die scherpte haal je door een goed statief, afstandsbediening, evt. Flitsen en een goede belichtingsinstelling. Diafragma F8 - F11 haalt de maximale scherpte uit de lens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met een 450D is ook goede scherpte te halen. Het is misschien geen macro, maar qua scherpte niets mis mee.
http://www.flickr.com/photos/snocturnus/3968801244/ Natuurlijk deze foto heeft ook nabewerking en wellicht verscherping. Maar dat mag in de fotografie.