Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom passen ef-s lensen niet op een fullframe camera? (canon)

Hallo, dit vraag ik me al een tijdje af, waarom past een ef-s lens niet op een fullframe camera? Want de mount is hetzelfde, alleen bij de ef-s zit het achterste element iets verder naar achter, is dit de rede? Of komen de lichtstralen niet over de hele sensor aan?
Wie heeft ooit een ef-s lens op een full-frame geprobeerd, of weet waarom het niet kan?
Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Camera's
6.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (4)

Het komt inderdaad door het achterste element dat verder naar achter ligt: bij een full frame zou de spiegel ertegenaan (kunnen) klappen.

Toegevoegd na 6 minuten:
Naast dit effect is het ook nog eens zo dat er vignetting op kan treden omdat de grotere full frame sensor niet volledig gelijkmatig belicht wordt, de hoeken zullen dus wat donkerder zijn. En in de hoeken heb je ook de meeste last van optische afwijkingen.

Er zijn wel mensen die het geprobeerd hebben, bij sommige lenzen gaat het wel goed wat de spiegel betreft, en ook een tussenring kan helpen. Zie http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1032&message=29543611&changemode=1
(Lees meer...)
gvrox
12 jaar geleden
Een full frame camera heeft geen crop. Gevolg, als je een ef-s objectief plaatst op een full frame ontstaat vignetering (zwarte ruimte rondom het frame) - tunneleffect.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gvrox
12 jaar geleden
De min begrijp ik niet, het is wel een correct antwoord, dus ik geef je een compensatie-plus.
EF-S camera's hebben een kleinere sensor als de full-frame camera's. De lenzen zouden dus ook met een kleinere opening kunnen, en dat maken ze ook -> EF-S

Als je dus een EF-S lens op een fullframe camera zet, dan is de lens te klein voor de sensor. Je ziet dus in het beeld een groot rond zwart vlak. Dit is de lens zelf.

Daarintegen kan een EF lens wel op een EF-S camera.

http://jefflynchdev.wordpress.com/2011/09/15/understanding-the-differences-between-canons-ef-and-ef-s-lenses/
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij het gebruik van een EF lens op een camera welke een cropfactor heeft, word een deel van de lens niet gebruikt (een deel van het glas). Aangezien de meeste camera's een cropfactor hebben (alleen de pro camera's zijn Full Frame), zijn de fabrikanten met een andere lens gekomen, waarbij het stuk glas was niet gebruikt zou worden, al weggelaten is (waarom een stuk extra glas, als het niet word gebruikt?).
Hierdoor zijn alleen deze EF-S lenzen, niet te gebruiken op een FF camera, want die heeft het hele beeld van de lens nodig.

Bij Canon is een EF lens te herkennen aan een rood puntje (op de plek waar hij aan de camera gezet moet worden), een EF-S lens heeft een wit puntje.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding