Ik wil graag een nieuwe lens voor een digitale spiegelreflex, welke aankoop is verstandiger. Één 18-200 mm of een 18/55 en een 55/200?

Voorkeur gaat uit naar één lens. Maar als de lichtsterkte op die manier sterk achteruitgaan dan twijfel ik.

Weet jij het antwoord?

/2500

Ligt er aan wat je standard lens nu is ? als die eindigt bij 50 dan is een 55/200 natuurlijk de logische keuze. ligt er ook aan wat je wilt wil je snel kunnen wisselen van korte naar lange afstand dan is die 18/200 wel handiger maar zeker als je veel "donker" werk hebt is het wellicht geen optie.

Ik had een 18-200 gekocht. Valt zwaar tegen; Tenzij je bereid bent duizenden euro's uit te geven kan je beter bv een 18-70 nemen en een losse 200 (Of 300). De kosten zijn lager, de lens wordt lichter en je hebt een betere lichtopbrengst

Ik heb een Canon 18-200 3.5-5.6 IS Het is een handig ding die wat zoombereik betreft heel vaak inzetbaar is. De lichtsterkte valt tegen en is ook nog wisselend bij ander zoombereik. Ook de glaskwaliteit is niet optimaal, zeker niet rond 18mm en 200mm. Foto's zijn niet echt haarscherp helaas.

Ik had in het begin een lens 18-135mm. Dat was een heerlijke lens en zeker om te bekijken wat ik nu eigenlijk wilde in de fotografie. Daarna heb ik een lens 18-55mm F2.8 gekocht. Maar zonder die eerste lens had ik dat nooit zo kunnen bepalen. Dus weet je nog niet wat je wilt, neem dan zo een universele lens. Als beginner heb je daar meer aan.

Je noemt geen merk, dus is het niet altijd hetzelfde. De standaard 18-55 van Nikon is 3.5-5.6, de 55-200 is eveneens 3.5-5.6, en de 18-200 is ook 3.5-5.6. Wat lichtsterkte betreft dus allemaal lood om oud ijzer. De twee kortere zooms hebben wat minder vervorming, en zijn mogelijk een pietsie scherper. Wil je meer lichtsterkte, kom je (wat gdanonym ook al laat merken) diep in de buidel aan het tasten: de standaard 17-55 2.8 is afgrijselijk duur, een 70-200 2.8 nog wat duurder. Een alternatief voor de 18-200 is er niet in die lichtsterkte. Je kunt er echter wel van uit gaan dat hoe groter het zoom bereik is, hoe meer fouten er in blijven die ze nog niet voor een redelijke prijs kunnen corrigeren. Vooral ton- en kussenvormige vertekening, en bij die extreme zooms vaak in één beeld een combinatie van die twee, kunnen je plaatjes bijna ondragelijk ontsieren.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100