Ik wil graag een nieuwe lens voor een digitale spiegelreflex, welke aankoop is verstandiger. Één 18-200 mm of een 18/55 en een 55/200?

Voorkeur gaat uit naar één lens. Maar als de lichtsterkte op die manier sterk achteruitgaan dan twijfel ik.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Camera's

Antwoorden (5)

Ligt er aan wat je standard lens nu is ?
als die eindigt bij 50 dan is een 55/200 natuurlijk de logische keuze.
ligt er ook aan wat je wilt wil je snel kunnen wisselen van korte naar lange afstand dan is die 18/200 wel handiger
maar zeker als je veel "donker" werk hebt is het wellicht geen optie.
12 jaar geleden
Ik had een 18-200 gekocht. Valt zwaar tegen; Tenzij je bereid bent duizenden euro's uit te geven kan je beter bv een 18-70 nemen en een losse 200 (Of 300). De kosten zijn lager, de lens wordt lichter en je hebt een betere lichtopbrengst
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb een Canon 18-200 3.5-5.6 IS
Het is een handig ding die wat zoombereik betreft heel vaak inzetbaar is. De lichtsterkte valt tegen en is ook nog wisselend bij ander zoombereik. Ook de glaskwaliteit is niet optimaal, zeker niet rond 18mm en 200mm. Foto's zijn niet echt haarscherp helaas.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had in het begin een lens 18-135mm. Dat was een heerlijke lens en zeker om te bekijken wat ik nu eigenlijk wilde in de fotografie.
Daarna heb ik een lens 18-55mm F2.8 gekocht. Maar zonder die eerste lens had ik dat nooit zo kunnen bepalen.
Dus weet je nog niet wat je wilt, neem dan zo een universele lens. Als beginner heb je daar meer aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Goed antwoord. Ik ben ook nog maar een beginner. Ik maak mezelf regelmatig wijs dat ik al wat gevorderd ben, maar mede door jouw eerdere antwoorden en reacties ben ik weer met de beentjes in de modder gezet. Ik ga ook nog even door-oefenen met mijn huidige lensjes voordat ik de keuze maak voor een objectief dat echt bij *mij* past.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach je kunt gewoon tegen jezelf zeggen dat je over een jaar of half jaar jezelf het kado 'gunt' van een nieuwe lens.
Die lens van 18-55mm is nog steeds mijn hoofdlens. Hij was erg duur, maar zijn geld meer dan waard.
Ik voel me er ook een echte 'fotograaf' mee, maar dat komt vooral omdat hij groot en zwaar is. Dat oogt:-)
De foto's die ik ermee maak, kunnen altijd beter, maar dat ligt meer aan mij dan aan de apparatuur.
Cryofiel
12 jaar geleden
Welke body gebruik je ook weer? FX of DX? Ofwel: is het 18-55 mm, of moet je het omrekenen naar het 35 mm equivalent van ongeveer 27-85 mm?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De lensen zijn altijd gebaseerd op de FX sensor. Tenminste de waarden die op de lens staan. Dat is ook wat ik bedoel.
Mijn camera is een D80 dus een DX
Je noemt geen merk, dus is het niet altijd hetzelfde.
De standaard 18-55 van Nikon is 3.5-5.6, de 55-200 is eveneens 3.5-5.6, en de 18-200 is ook 3.5-5.6. Wat lichtsterkte betreft dus allemaal lood om oud ijzer. De twee kortere zooms hebben wat minder vervorming, en zijn mogelijk een pietsie scherper.
Wil je meer lichtsterkte, kom je (wat gdanonym ook al laat merken) diep in de buidel aan het tasten: de standaard 17-55 2.8 is afgrijselijk duur, een 70-200 2.8 nog wat duurder. Een alternatief voor de 18-200 is er niet in die lichtsterkte.
Je kunt er echter wel van uit gaan dat hoe groter het zoom bereik is, hoe meer fouten er in blijven die ze nog niet voor een redelijke prijs kunnen corrigeren. Vooral ton- en kussenvormige vertekening, en bij die extreme zooms vaak in één beeld een combinatie van die twee, kunnen je plaatjes bijna ondragelijk ontsieren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Lightroom (en ik neem aan ook Photoshop) herkent de lens waarmee de foto is gemaakt, en corrigeert voor kussen- en tonvervormingen, voor chromatische aberratie, en misschien voor nog wel meer. Ik weet alleen niet of deze programma's één correctie toepassen onafhankelijk van de ingestelde brandpuntsafstand, of dat ze rekening houden met de brandpuntsafstand waarmee die foto is genomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die herkenning is tamelijk beperkt, heb ik ervaren. Bij Nikon kun je wel in hun eigen Capture NX correcties doorvoeren (zelfs automatisch) in Photoshop moet je er plug-ins voor kopen. Maar dan nog, een "goedkoop" objectief met veel zoom zal kwalitatief achterblijven bij "beperktere" objectieven.
Cryofiel
12 jaar geleden
Oh, dus bij Photoshop is dat iets losstaands? Bij Lightroom zit het standaard ingebouwd. Je kunt kiezen of je de lenscorrecties aan- of uitzet. Lightroom heeft een grote database waarin de eigenschappen van vele honderden verschillende lenzen staan. Behalve de dingen die ik al noemde, kan hij zo ook de lensvignettering corrigeren. Natuurlijk kan die correctie nooit compenseren voor onscherpte.