Met welke zeer compacte camera kun je in de zon goed fotograferen?

Vanochtend liep ik met een vriendin op het strand (het is hier 24° en erg zonnig). Net als de vorige dagen kon ik prima fotograferen, maar zij niet.

Dat komt doordat zij een "broekzakcamera'tje" heeft: een Casio Exilim. Die heeft geen zoeker, alleen een schermpje. Maar in de zon kun je niets zien op dat schermpje, ook niet als ik zoveel mogelijk schaduw maak voor haar.

Eind januari is ze jarig; ik zou haar een betere camera kado kunnen geven.

Met welke camera kun je WEL goed fotograferen in de volle zon? Dus ofwel een schermpje dat je heel fel kunt maken zodat je het kunt zien, ofwel een zoeker.

Overige wensen:
--  Uiterst eenvoudig.
--  Klein formaat en lichtgewicht.

Picture for question
Cryofiel
12 jaar geleden
in: Camera's
1.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jouw camera werkt blijktbaar prima dus waarom koop je niet dezelfde camera voor haar?
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik heb een semi-professionele spiegelreflexcamera. Die vindt zij te groot en te zwaar, en ze wil zich niet verdiepen in sluitertijd, diafragma enzovoort. Zij wil gewoon een eenvoudig "point and shoot" toestelletje. Verder verdien ik best aardig, maar toch niet genoeg om me verjaardagskadootjes van een paar duizend euro te kunnen permitteren... ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het wordt steeds moeilijker om een goede compactcamera te vinden met zoeker. kijk eens op dpreview.com
Zeer compact zal niet lukken, want de enige optie buiten een zoeker is een kantelbaar schermpje.

Antwoorden (4)

Fujifilm FinePix s1600

is niet ZEER compact maar wel een geweldige camera.
makkelijk in de automatische stand,en onderwijl kan de rest aangeleerd worden.
12 jaar geleden
Je zoekt dus een camera waarmee je met de LCD scherm in het volle zonlicht kunt gebruiken.
Die is er volgens mij niet...
Wel kan je een camera uitzoeken die naast de lcd-scherm, ook een optische zoeker hebt. Dan kan je toch nog iets doen, als is het niet perfect. Maar perfectie zoekt die vriendin niet volgens mij en jou verhaal.

Je hebt ook van die LCD-scherm zoekertjes, dat zijn een soort van kokers die je over het scherm plaatst en die een oog-opening heeft om door heen te kijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In fel licht heb je niets aan een lcd scherm. Dus kies een camera met een zoeker of leer blind fotograferen.
Dat laatste is altijd een aanrader. Camera niet inzoomen en een foto maken in de richting zoals je denkt dat het een goede foto is. Dan kan je later op de computer altijd nog een mooie uitsnede maken. En de foto's zijn vaak verrassend mooi, mooier nog als wanneer je door de zoeker had gekeken. Zeker als je het vaker doet.
Ik heb zelf een Canon 600D, maar ik gebruik de live view nooit. En dus heb ik ook nooit last van fel licht.
Maar dat is dus geen uiterst eenvoudige camera. En ook niet klein en lichtgewicht. Met die casio van haar kan ze waarschijnlijk ook prima foto's maken. Het is vooral een kwestie van veel doen en experimenteren. En als je een hogere kwaliteit foto's wil (spiegel reflex) moet je de wens uiterst eenvoudig en wellicht klein en lichtgewicht ook laten varen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er bestaan wel degelijk camera's met een schermpje die het prima doet in de felste zon die je maar kunt bedenken!
Ik heb ze wel eens in mijn handen gehad, maar weet niet welk merk het was.
Je kunt kijken of het scherm van de nieuwe camera Transflective-LCD is, dat betekent dat er een reflecterende laag onde het LCD filter zit. Een camera met een OLED scherm zou ik maar even mijden.

Gewoon een goede fotozaak induiken en laten voorlichten. Foto Konijnenberg als je/jullie weer terug zijn... ;-)

Optisch gezien kun je de nevels van de felle zon nog aanpakken met filters, dus kijk even of die op de camera kunnen, dus of er een schroefvatting op zit. UV- en Polarisatie-filters zou ik er bij doen.