Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Welke instellingen van de foto/dia-scanner Canoscan 5600F levert goede jpg-scans die niet te "zwaar" zijn?

Ik heb nog geen goede instelling gevonden die dia's optimaal scant, vergelikjbaar met de foto's die vanuit de digitale camera worden geüpload. De standaardinstellingen zijn waardeloos, enm de gebruiksaanwijzing is verwarrend.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Camera's
1.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan je een voorbeeld scan plaatsen, zodat we kunnen zien wat er aan de hand is?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Tja het is natuurlijk maar een consumenten scanner daar kan je natuurlijk nooit van verwachten dat je de kwaliteit krijgt die je van je huidige digitale camera van krijgt. Een analoog/digitaal conversie is altijd lastig. Het beste kan je met een goede dia de hoogste stand proberen en daarna steeds een stapje lagere kwaliteit totdat je verschil ziet. Dan heb je de minst ruimtegevende foto's.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik je vraag goed begrijp wil je oude negatieven scannen en dan hoop je op hetzelfde resultaat als een nieuwe foto van een digitale camera? Ik denk dat je dat kunt vergeten. Je mag al blij zijn als je het negatief stofvrij gecand krijgt. Overigens is "niet te zwaar" tegenstrijdig met "goed".
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De twee eisen die je stelt, zijn tegenstrijdig. Ik ken de canoscan niet, maar je zult in ieder geval met de hoogste resolutie moeten inscannen, en het dan gekregen beeld in een beeldbewerkingsprogramma moeten optimaliseren (kleur, helderheid, contrast e.d.) en dáárna het beeld omzetten in jpg. Als je alleen maar naar jpg scant, verlies je namelijk heel veel beeld informatie, dus ook scherpte.
Ik zelf heb indertijd met een epson scanner op 2400 dpi gescand, en de resultaten daarvan waren "bruikbaar", maar niet meer dan dat, nu gebruik ik een plustec met (max)7200 dpi, maar meestal 4800, en dat geeft zeer goede resultaten, maar ook alleen op de door mij beschreven manier.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding