hoelang is een fotorol behoudbaar?

ik heb fotorollen van mijn oude camera die ik nie heb ingewisseld, al jaren oud, (van 2003 zelfs) en ik vraag me af of ze nog wel goed zijn (ze zitten in een zwarte koker in de vitrine in de hoek) weet iemand misschien dit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Camera's
17.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De enige manier is om ze te laten ontwikkelen. Maar ik zou niet langer wachten.
Wil je wel langer wachten, kan je ze net zo goed weggooien, want 'later' sta je voor dezelfde vraag/keuze. Dus weggooien of laten ontwikkelen.

Antwoorden (6)

In een koelkast zijn fotorolletjes vele jaren houdbaar, maar rolletjes die langere tijd aan vrij hoge temperaturen worden blootgesteld gaan snel achteruit.
Je hebt dus een goede kans dat er veel kleurzweem zit in witte vlakken of dat kleuren helemaal veranderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
op de doosjes van de rolletjes staat de houdbaarheids datum
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jaren geleden las ik in de krant, dat ze een fotorolletje hadden gevonden, dat 30 jaar oud was. Het werd ontwikkeld, en de foto's waren best nog goed.

Als hij goed donker opgeborgen is geweest, en dat is hij blijkbaar, dan moet hij nog goed zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ze niet al te heet hebben gestaan, is de kans dat ze nog redelijk goede foto's geven groot. Hoe warmer hoe minder kans. Meestal nog wel bruikbaar. Gewoon proberen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8 jaar oud, belicht, en ongekoeld bewaard?
Dat wordt niet bepaald meer genieten van mooie kleuren, de kleurenzwemen zullen je niet blij maken denk ik.
Er zal wel wat zichtbaar zijn, maar afhankelijk of er iets waardevols voor je op staat zul je je moeten afvragen of je er geld aan uitgeven wilt.
Dat kun je het beste zelf bepalen.

Je kunt overwegen om ze niet allemaal af te drukken maar eerst de films te laten ontwikkelen en een contactsheet te laten afdrukken per rolletje om een idee te hebben over de kwaliteit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dus kunnen ze goed komen? want ze stonden donker (wel in de niet te lichte woonkamer) vitrinekast
ik heb rolletjes zwart-wit film in de ijskast liggen.ze zijn van 1978. als k er een nodig heb gebruik ik ze gewoon .zijn nog prima.die van jou is niet gekoeld geweest.als ze niet belicht zijn zou ik ze weg doen.staat er iets op?dan laten ontwikkelen,negatieven eerst bekijken en dan beslissen of je er verder nog geld aan wilt uitgeven.