In welke stand kan je met een canon camera het beste fotograferen, de AV of de TV stand of toch in de manual stand ? graag ervaring uitwisselen..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Camera's
7.5K

Het beste antwoord

Er is maar 1 stand die werkelijk goed is. Dat is de M(anueel) stand.
Waarom... omdat de andere standen automatische standen zijn en de camera de belichting is de meeste situaties FOUT meet.
Maak maar een voor de grap twee foto's (maakt niet uit welke automatische stand je neemt).
1) van een beeld die volledig wit is (bv een wit laken met wat kreukels).
2) van een beeld die volledig zwart is (bv een zwarte stoel/trui).
En... wat is het resultaat?
Je ziet dat beide foto's het FOUT hebben en beiden zijn ze grijs geworden. Waar is nu het witte en het zwarte gebleven?

Dit is wel extreem, maar je ziet wel dat de camera het fout doet. En in andere dus ook. Wellicht zal de fout minder zijn, maar alleen de perfecte belichting is goed van contrast, kleur en helderheid.

Dus de M-stand. Maak maar opnieuw diezelfde 2 foto's. Belichtingsmeter in het midden zetten helpt je om een begin te hebben. De witte foto moet je dan 2 stops ruimter belichten. Dus 6x een 1/3 stap links van het midden.
En de zwarte foto 2 stops krapper, dus rechts van het midden. Dit kan met de keuze va de sluitertijd, of diafragma.
En, hoe zijn beide foto's nu? Beter he?

---

Je kunt wel de automatische stand nemen als je niet veel tijd hebt om de belichting te bepalen. Maar ben je een beetje geoefend, dan is manueel vaak sneller. Omdat bij de automatische stand je bij ELKE foto moet corrigeren. En bij manueel en bij constant licht, maar 1 keer. Alle foto zijn daarna met dezelfde instelling te maken.

Mocht je automatisch schieten, dan zeker in RAW schieten. Dan kan je in de computer nog corrigeren.
Maar de professioneel schiet ALTiJD in RAW.

---
Termen uitleg:
Krapper belichten is onderbelichten.
Ruimer belichten is overbelichten.
Ik gebruik die termen niet omdat krapper belichten juist goed is! en onderbelichte foto's juist fout zijn en vaak per ongeluk. Terwijl krapper belichten juist bedoeld is.

1 stop is krapper is een halvering de sluitertijd dus 1/120 -> 1/60. Er komt dan 2x zoveel licht binnen.
1 Stop ruimer is verdubbeling dus 1/120 -> 1/250s.
Met de diafragme is dat rijtje lastiger.
Ik onthou altijd, eerst de meter in het midden. Dan 3x een klik van het wiel naar links vor 1 stop ruimer. 1 klik is 1/3 stop.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik prikkel alleen maar om de vraagsteller een stapje verder te gaan doen dan alleen op de ontspanknop te drukken.
Hoeveel foto's zijn dan feitelijk niet onder-/overbelicht geworden?
Ik gebruik zelf ook nog wel de Av stand. Maar dan ook samen met spotmeting en vindt ik in het beeld wel een middengrijs vlak waarop ik de belichting kan laten instellen. Het nadeel is dat je dat dan bij ELKE foto moet doen.
Terwijl bij manuele instelling je vaak meerdere foto's kunt maken zonder de instelling te wijzingen (zoals bij binnenfotografie, of als het egaal bewolkt is buiten).

Andere antwoorden (5)

Als je deze vraag moet stellen, dan moet je een compactcamera nemen.

Elke stand heeft zijn eigen goede en slechte kanten, en is geschikt voor verschilende situaties. Wil je controle over scherptediepte? Dan neem je AV. Wil je controle over beweging afstoppen? Dan neem je TV. Heb je gewoon zin om te snappen, dan neem je 'groen'. Heb je gewoon zin om elke foto handmatig in te stellen neem je manual.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ligt eraan wat je wilt bereiken met de je foto's en hoeveel tijd je erin wilt steken. Als je gewoon leuke foto's wilt maken, zonder al te veel moeite, is het het beste om gewoon de automatische stand te gebruiken.
Wil je meer specifieke foto's maken dan kun je met de verschillende standen gaan uitproberen:
In de AV stand bepaal je zelf het diafragma (de grootte van de lensopening, en dus de hoeveelheid licht die je in één keer binnenlaat). Alle andere instellingen zoekt de camera uit, op basis van de door jou gekozen diafragma-instelling en omgevingseigenschappen (licht etc).
http://raym.deds.nl/fotograferen%20a-stand.html
In de TV stand bepaal je zelf de sluitertijd, de tijd dat de lens openstaat. Ook nu zoekt de camera zelf bij de door jou gekozen sluitertijd de overige instellingen uit.

Bij beide standen AV en TV doet de camera nog een hoop voor je wat betreft de instellingen. Daardoor is de foutmarge (onscherpe of over/onderbelichte foto's) kleiner, maar de creativiteit en de mogelijkheden zijn ook wat beperkter.
In de manual stand is alles aan jou om in te stellen. sluitertijd en diafragma etc. Daardoor kun je meer de grenzen opzoeken en mogelijkheden voor bijzondere/artistieke foto's etc. Maar de kans dat een foto mislukt is ook groter. Zeker in het begin. In deze stand moet je vooral veel oefenen, uitproberen etc. Totdat je dat onder de knie krijgt.

Als je alle tijd hebt om iets te fotograferen (een stilleven, uitzicht etc) kun je dus best gaan prutsen met de AV/TV of zelfs manuele stand. Heb je minder tijd hebt (een vogel of dier ofzo dat elk moment weg kan lopen) kun je het beste (veilig) teruggrijpen op de manuele stand. Als hij er dan nog even blijft zitten kun je na de "standaardfoto" altijd nog daarna gaan testen met verschillende instellingen zolang het onderwerp nog aanwezig is).

Veel plezier!

Toegevoegd na 14 uur:
Sorry, foutje, als je weinig tijd hebt kun je natuurlijk t beste teruggrijpen op de automatische stand....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Grappig dat je zegt bij minder tijd naar de manuele stand grijpen. De meesten gaan dan juist naar de automatisch stand. Maar bij een vogel, moet je eigen al van te voren weten dat je de vogel wilt fotograferen. Dan ga je alvast klaar staan op de plek waar jij de vogel verwacht (onderzoek doen). Dan heb je alle tijd om de belichting in te stellen en wat proeffoto's te maken. Dan is het wachten, maar zolang de belichting niet is veranderd kan je sneller klik 'zeggen'. Anders is de correctie vaak minimaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, typefoutje.....
Je kan in alle drie de standen wel goed fotograferen, maar wat het beste bij je past heeft vooral met ervaring te maken.

Met de Av-stand kun je zelf het diafragma instellen, waarmee je vooral de scherptediepte bepaalt (de "wazigheid" van de achtergrond ten opzichte van de voorgrond). Ook bepaal je zelf de ISO-waarde (lichtgevoeligheid). De camera kiest vervolgens zelf de juiste sluitertijd. Je bepaalt dus zelf grotendeels hoe de foto eruit komt te zien, maar de camera voorkomt dat je grote fouten kunt maken.

De Tv-stand doet het tegenovergestelde van de Av-stand. Je stelt zelf de de sluitertijd en de ISO-waarde in en de camera bepaalt nu de diafragmawaarde. Je hebt dus zelf veel minder invloed op de scherptediepte waardoor de foto snel wazig zou kunnen worden. Wel zal de foto licht genoeg zijn, dus heel slecht zal hij nog niet zijn.

Bij de M-stand stel je alles zelf in, namelijk diafragmawaarde, ISO-waarde en sluitertijd. Je moet een geoefend fotograaf zijn om deze stand goed te kunnen hanteren. Er is namelijk een groot risico dat je de camera verkeerd instelt waardoor de foto te licht of donker en wazig wordt.

Fotografen die een camera goed beheersen kiezen uiteindelijk wel de M-stand omdat je zelf heel goed het karakter van de foto kan beinvloeden (spelen met de scherpte en het licht), maar dat kan alleen succesvol zijn als je precies weet wat je doet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tja, dat waren dus ongeveer gelijkertijd dezelfde antwoorden...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij de m-stand is het risico niet groter dat je de camera fout instelt. Als je die meter-streepje in het midden houdt, doe je hetzelfde als wat de camera zou doen in de automatische standen.
Het voordeel is dat je eenvoudiger kunt afwijken van het midden om dus die noodzakelijke correctie uit te voeren. Want de camera doet het zelf vaker fout dan goed.
Ik krijg sterk de indruk dat je nog maar net bezig bent, dus zou ik als ik jou was, bij belangrijke foto's de P stand gebruiken, en bij minder belangrijke foto's eens experimenteren met de A stand, de diafragma voorkeuze, dus eerst kijken of je veel of weinig scherpt diepte wil hebben. Av en dan F8, redelijk veel scherpte in de diepte, de camera zoekt er de bijpassende sluitertijd bij.
Maak je sport foto's, kies je Tv, tijd keuze, zo kort mogelijk, want je wilt het beeld onbewogen houden.
Je zult wel merken dat je met een kitlens niet zo ver komt. Wat je misschien wel al uit de diverse reacties hebt bemerkt, is dat er niet één antwoord te geven is, het ligt eraan wat je hoe wilt opnemen. Alle mogelijkheden hebben hun voor en tegen, het ligt aan de omstandigheden en aan het onderwerp.
Ga maar eens lekker aan het fotograferen, en probeer de mogelijkheden uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zet altijd op Av en dan f/4.5 met een f/2,8 objectief en f/2,0 met een f/1,2 objectief allebij L-lens met 5d Mark 2