Hoe fotograveer ik deze familie?

Ik ga een groot gezin fotograveren (ouders en hun 6 kinderen). Er zitten een paar nogal stevige, en een paar dunne mensen tussen. Hoe fotograveer ik deze mensen zo, dat die verschillen niet zo opvallen en iedereen er het beste uitziet? En waar ' zet' ik de ouders? a/d buitenkant of juist in het midden? jongens en meiden bij elkaar, of leeftijden bij elkaar?
Graag tips!! bedankt!!

Toegevoegd na 4 dagen:
Bedankt voor jullie tips! ga ermee aan de slag!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Camera's
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeg gewoon dik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dik klinkt zo dik
Cryofiel
12 jaar geleden
Die spelfouten hoor je echt niet als je dat uitspreekt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk eens op internet naar foto's van grotere gezinnen, om inspiratie op te doen.

Het beste antwoord

In de fotografie (de serieuze dan), gaat het om het beeld, de inhoud en de uitstraling.
Van de familie wil de het karakter tonen. Dus bedenk hoe ze zijn en wat ze belangrijk vinden.
Dik en dun geeft juist een leuk contrast. Daarbij zou ik de onzekere mensen vooraan zetten en dik en dun door elkaar heen. Is het een hechte familie, dan zou ik ze in elkaar proppen, dus in elkaars armen en schoot. Als ze het tegenovergestelde zijn, zou ik ze ook meer uit elkaar zetten en met ruimte ertussen.

Het belangrijkste is om hun karakter zichtbaar te maken. Dat het voor hun ook echt een herkenning is.

De achtergrond is ook erg belangrijk. Die moet erbij passen, maar mag niet afleiden. Dus rustig zonder veel frutsels.

Kleding mag ook aandacht krijgen. Wil je daarin een thema/patroon hebben, dan kan je bijvoorbeeld 1 kledingstuk dezelfde kleur geven. Dus de 1 een t-shirt de ander een broek/pet/enz.
Is de familie heel hecht, dan misschien alles hetzelfde. Laat ze maar meerdere kledingstukken meenemen. Dan kan je ter plekke een combi maken.

En dan moeten ze natuurlijk allemaal kijken, niet knipperen en (eventueel) lachen.

Bekijk eens voorbeeld foto's voor inspiratie (bij professionele fotografen)...
http://www.google.nl/search?um=1&hl=nl&biw=1088&bih=548&tbm=isch&sa=1&q=groepsfoto+gezin&oq=groepsfoto+gezin&aq=f&aqi=&aql=&gs_sm=e&gs_upl=10153l14509l0l15084l12l12l0l5l5l0l222l1225l0.6.1l7l0

Toegevoegd na 6 minuten:
Ik lees wat bovenstaande antwoorden door en zij zeggen wat over de plek van de ouders.
Ook dit moet een afspiegeling zijn hoe de familie is. Dus als de ouders de kinderen het belangrijkste vindt, dan kunnen zij aan de zijkanten zodat de kinderen 'centraal' staan. Zijn de ouders het belangrijkste dan zij centraal zetten. Is er geen rangorde en worden de ouders en de kinderen als geheel gezien, zou ik ze ergen tussendoor zetten. Eventueel speels op hetzelfde niveau als de kinderen.

Kortom leer die familie kennen, praat eerst met ze en laat ter plekke een beeld in je opkomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Als hart van het gezin zou ik de ouders in het midden zetten, die omringt worden door hun kinderen...

Voor de rest kan ik je geen tips geven helaas, want heb daar weinig verstand van :-(
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stevig maakt niet uit. Het gaat meer om de lengte: Dus lange mensen achter. Ouders gecentreerd met daar omheen de kinderen.

Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou de ouders in het midden zetten en daar omheen de kinderen want dit zie je het vaakst. Daarnaast zou ik misschien de ouders in het midden wat lager zetten en daar achter de wat stevigere mensen en dan zo een beetje in een boog om de ouders heen met de kleinere en dunnere naast of schuin naast beide ouders. Dit ligt er dan maar net aan hoeveel plek er is en hoe groot de boog is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het leukste is natuurlijk een spontane foto. Ouders natuurlijk in het midden. Meestal ziet het er leuker uit, dat de mensen niet met hun lichaam `recht`voor de camera staan. ( Dit is èèn van de tips.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik neem aan dat het niet blijft bij 1 foto. Je zult meerdere foto's maken in allerlei variaties. In dat geval kun je alle tips die hier gegeven zijn uitproberen. Mijn tip is zet de ouders ook in het midden en zet de zonen achter de ouders en de dochters voor de ouders. Op een andere foto wissel je de dochters om met de zonen. Dan nog een foto met de langste personen achter de ouders en de kortste personen voor de ouders op de vloer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
misschien op een mooi weilandje plat op hun rug, dan de hoofden bij elkaar ( beetje cirkeltje de kleinste wat meer naar het midden ) en dan jij op een trapje van boven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zou kunnen beginnen met de mensen zelf te vragen wat ze willen, ouders in het midden of er tussen in. Als de ouders beiden ook vrij stevig zijn dan is het misschien leuker om ze niet prominent als een blok in het midden te hebben. Verder kan je overwegen om de wat forsere mensen in 3/4 profiel te nemen, dus niet recht van voren en niet volledig van opzij, zo kan je de illusie wekken dat ze niet zo heel erg dik zijn. Daarnaast kan je nog een wat slanker persoon half voor de buik van de wat stevige zetten zodat het wat wegvalt. Mochten er nog kinderen onder de kinderen zitten dan kan je nog bv een van de wat stevigere personen op 1 knie laten zitten en dan eventueel met een kind op de andere knie/in de armen.
Zet alleen wel altijd langere mensen achter kortere.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je naast de "staatsieportretten" ook nog een paar spontane foto's wilt maken, zou je de kinderen in een soort van halve cirkel om de ouders kunnen zetten en ze tegelijkertijd laten springen op het moment dat jij de foto maakt.