mijn camera is korrelig in het donker. kan ik daar iets aan doen?

Toegevoegd na 4 minuten:
8mp fotos en 1080p filmen.
met een mobiel

Toegevoegd na 7 minuten:
camera met flitser

Toegevoegd na 17 minuten:
flits staat aan tijdens filmen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Camera's
3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Altijd al zo geweest?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja. maar ik heb m een maand dus misschien moet ik iets instellen ofzo.

Het beste antwoord

uiteraard een flitser gebruiken,
Een lage iso waarde gebruiken (minder dan 200 iso)
Je sluitertijd vergroten, gebruik dan een statief / stabiele ondergrond bij minder dan 1/15 (sec)
of vergoot je diafragma
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Misschien is het beeld korrelig omdat je bent ingezoomd? Dan wordt het beeld weer goed als je uitzoomd. Camera's zonder flitser zijn altijd al korrelig in het donker omdat de sensor dan weinig licht binnenkrijgt dus dat is niet zo raar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
niet ingezoomd en hij heeft flits
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geeft die flitser ook licht bij het filmen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja
De hoeveelheid MP of kwaliteit van het filmen zegt lang niet alles. Het gaat vooral om de hoeveelheid mogelijkheden om iso ed aan te kunnen passen aan de lichtomstandigheden. Kwestie van vooral experimenteren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en. misschien kan je me ook vertellen wat ik moet aanpassen. aan dit antwoord heb ik niet veel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je vraag duidelijker was gesteld wel, ik weet nl niet over wat voor soort toestel het gaat. Maar zet je toestel eens op fotograferen, dan kom je meestal een menu tegen met instellingen. Daar vindt je meestal een aantal voorkeursinstellingen zoals sport/macro en nacht. Door deze standen kom je vaak al wat verder. Ik hoop dat je een instelling hebt om je ISO (lichtgevoeligheid) in te stellen. Hoe hoger je iso hoe minder licht je nodig hebt om te fotograferen, maar als je boven de 400 iso komt wordt je foto vaak wat korrelig. Daar moet je dus een balans in vinden. Vwb je camera zitten er vaak ook een aantal mogelijkheden in je toestel als je in je menu gaat kijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
samsung galaxy s2
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier de link naar de gebruiksaanwijzing: http://www.samsunggalaxy-s2.com/samsunggalaxys2handleiding.pdf Kijk vooral op de pagina's 58,61/62 voor de instellingen van je fototoestel en 65 voor de videocamera. Op bladzijde 66 staat hoe je evt snelkoppelingen kan maken om sneller te werken. Succes.
De korrel is de ruis. En ruis krijg je bij een hogere iso waarde.
Een lagere iso waarde krijg je door een grotere diafragma te kiezen (kleinere F-waarde), of door de sluitertijd te verlagen, of door extra licht in te brengen.
Maar misschien kan jou camera helemaal niet deze handmatige instellingen maken. En is het een eigenschap van je camera dat hij slecht om kan gaan met mindere lichtomstandigheden.
Dit is vaak het geval bij de goedkopere camera's. (ik weet niet welke camera je hebt). Maar die camera's hebben vaak een mindere lens met een kleinere diafragme (lichtdoorlatendheid). En ook een kleinere sensor, zodat de ruis al sneller zichtbaar wordt.

---

Je zegt: met een mobiel. Dat zijn natuurlijk de slechtste camera's. Die flitsers doen ook helemaal niets. Dus je kunt helemaal niets aan die ruis doen, tenzij je kamer goed gaat verlichten door alle lampen op maximaal te zetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waarom vind je dat die flitsers niks doen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die haalt maar 1 meter. Misschien iets langer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee xD als ik in mn bed lig en mn flist aandoe zie je het licht ook aan de andere kant van de kamer. dat is ongeveer 4 meter
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, maar gezien je vraag dus kennelijk met veel korrel. Doe eens dezelfde test maar dan met een object op 1 meter afstand... Is dan die korrel minder geworden, of weg?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
t is minder maar niet weg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Moet je nagaan. En als je er meer licht op zet met een lamp of zo...
Maar zoals ik al in mijn antwoord aangaf, zijn die mobieltjes heel slecht bij weinig licht.
Welkom in het vakgebied van fotografie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als ik er meer licht op zet lijkt t gewoon alsof t overdag is en je ziet nog steeds korrels.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, meer kan ik niet voor je doen. Die zit dat het licht wel effect heeft op de korrels.
Je kunt er nog meer licht op zetten en de flits dan uit. Misschien 'denkt' je mobiel dat het dan daglicht is en zal hij de iso lager instellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee want de iso staat op 100 hij past t dus niet automatisch aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien kan je eens een foto plaatsen bij je vraag. Een van je laatste tests. Misschien dat ik nog wat anders kan zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
is goed
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
laat maar t uploaden doet t niet