Wat betekent een ingebouwde microfoon bij een videocamera?

Bij de opties van mijn videocamera kan ik kiezen om een van de twee volgende opties in te stellen:

- ingebouwde microfoon instellen

of

- windruis dempen

Ik kan ze niet beide instellen. Ik heb ze beide al eens gebruikt, maar ik hoorde geen verschil in het volume van de stemmen.
Ik dacht dat een ingebouwde microfoon juist de stemmen beter zou laten horen? Is dat ook echt zo of heb ik gewoon niet goed geluisterd en zijn de stemmen echt harder te horen op de video waar de ingebouwde microfoon is ingesteld?

Of is het misschien beter om een externe microfoon te halen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Camera's
1.1K

Het beste antwoord

De ingebouwde microfoon is kwalitatief niet heel erg goed, bovendien pikt die gemakkelijk geluiden op van bewegingen die je met je handen maakt.
Als je een externe microfoon met een kabel aansluit dan kun je de microfoon dichter bij de bron van het geluid opstellen, waardoor de verstaanbaarheid kan verbeteren en je het handgeluid kwijt bent.
Het filter dat windgeruis onderdrukt is een verzwakker voor lage tonen, maar bij een externe microfoon kun je het windgeruis ook tegengaan met een schuimplastic "Plopbol", zie afbeelding.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat er een microfoon inzit en u hoeft geen externe microfoon te kopen