Kan iemand mij advies geven over wat voor camera ik het best kan kopen?

Ik wil een camera kopen tussen de 300 en 450 euro. Dit word mijn eerste camera en het enige wat ik weet is dat ik er op moet letten dat ik voor een spiegelreflex camera ga kijken, maar de rest weet ik eigenlijk niet wat voor camera ik moet gebruiken. Ik fotografeer graag natuur en wolken maar zou er graag binnen ook een leuke foto mee maken.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Camera's

Antwoorden (7)

Ik zou voor een sony camera gaan, bijvoorbeeld de sony a290. Goede camera voor niet al te veel geld en leuk om mee te beginnen. Voor die andere 50 euro die je overhoud, kan je er mischien een leuk lensje bij halen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zag laatst een aanbieding bij bol.com: De Canon EOS 1000D spiegelreflexcamera . Persoonlijk zou ik ook voor een spiegelreflexcamera gaan, danwel van Canon. Hij is nu in de aanbieding bij Bol.com van 499 voor 359. En krijgt goeie beoordelingen. Een hele goeie camera dus voor een betaalbare prijs!

Zie link: http://www.bol.com/nl/p/elektronica/canon-eos-1000d-18-55mm/9000000006174962/index.html#product_description
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aangezien het de eerste keer is dat je een DSLR gaat kopen, raad ik je aan om voor bijvoorbeeld de Nikon d5000 te gaan.
Met deze spiegelreflex camera kan je heel veel (kijk maar naar de bron) en toch is hij makkelijk in gebruik.

Mijn neefje wilde ook gaan fotograferen met een DSLR en kwam ook op deze camera uit. Heb hem zelf ook een paar keer in mijn handen gehad en vind dat hij makkelijk in gebruik is en prachtige foto's maakt.

De Nikon d51000 is trouwens de opvolger van deze camera, maar aangezien je een beperkt budget hebt, zou ik toch voor het iets oudere model gaan. Als je dan weer wat geld hebt zou ik dat investeren in een mooie lens!

De body van de Nikon d5000 is vanaf 397 euro te koop (aangezien je zei tussen de 300 en 450 euro er aan uit te willen geven).
Deze camera met lens (Nikon D5000 KIT AF-S DX 18-55 VR) is vanaf 439 euro te koop.

Veel succes met je keuze!

Toegevoegd na 5 minuten:
Oh trouwens, als je toch niet voor een spiegelreflex wilt gaan, heb ik wel een camera die ik je wil aanraden. Ik heb hem laatst voor de verjaardag van mijn vriendin gekocht en gebruik hem zelf ook stiekem heel vaak.

Het gaat om de Nikon p300. Het is nog een erg nieuw model en ik ben er 'verliefd' op. Er zijn zo verschrikkelijk veel mogelijkheden (kijk maar naar de link) en vind de foto's zo mooi. Je kan er makkelijk panorama foto's mee maken (wat natuurlijk erg leuk is voor als je natuurfoto's wilt gaan maken) en je kan hd films maken. Een ander pluspunt aan deze camera vind ik dat hij lekker klein is (dit is natuurlijk persoonlijk, want sommige mensen vinden een grotere camera handzamer) en je hem overal mee naartoe kunt nemen. Tenslotte (want ik kan er wel uren over doorgaan) heb je heeel veel instellingsmogelijkheden (diafragma, sluiterstijd etcetera).

Maar ik wil jou eigenlijk gewoon aanraden om voordat jij een camera koopt, hem ook eens te testen, voordat je de beslissing maakt. Dat heb ik ook gedaan!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor de prijsklasse zit je in de beginnende consumenten modellen. Dus van elk merk het goedkoopste model, is het model die jij zoekt. En ook prima van kwaliteit hoor.
Ik zou wel voor de merken Nikon of Canon gaan, want voor later is dat prettiger en het zijn merken die van beginner tot professionelen gaat. Dus alle kennis hebben in alle klassen.

Hou er wel rekening mee, dat je ook nog dingen erbij wilt hebben... Zoals een cameratas, geheugenkaart, 2e accu, statief, enz. Ook dat kost geld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
goeie tip van tas, geheugen maar vergeet de filter niet...
Ga voor Canon of Nikon, dat zijn de twee marktleiders op het gebied van spiegelreflexcamera's. Maar kijk verder dan de aankoop van de camera. Denk ook aan de (eventueel latere) aanschaf van objectieven. Dan is Nikon aanzienlijk prijziger dan Canon en beslist niet beter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Canon blijkt goed voor beginners te zijn. Ik heb zelf ook een Canon (EOS 400D) en die vind ik heel fijn. Maar de Nikon D3000 blijkt ook heel goed te zijn, die wilde ik eerst ook kopen maar toen kreeg ik de Canon. De Nikon gaat waarschijnlijk beter qua prijs. Kijk anders eens rond op bol.com...?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Welke kan waait de wind?

Vreemd antwoord... zeker....

Zoals je hierboven kan lezen zegt de een Sony, de ander Canon en natuurlijk niet te vergeten een Nikon...

Welke jij moet kiezen? Dat kan helemaal niemand je zeggen. Wat je het beste kan doen is gewoon een fotozaak binnen lopen, aangeven wat je budget is en je laten adviseren (en daarna op het internet goedkoper kopen).

Het ligt echt aan de eisen die je stelt aan een camera.. Je geeft aan dat je ook binnen een leuke foto wilt maken: dat kan in principe met elke camera maar als je echt mooie indoor foto's wilt maken zul je met de camera niet genoeg hebben en toch echt een flitser erbij moeten kopen.

Voor natuur en wolken heb je in principe aan een standaard kit lens (bijv. 18-55) wel genoeg maar een 55-200 erbij voor dieren is een aanrader (sorry maar ik vind 18-200 lenzen nogal tegenvallen).

Waar je ook rekening mee moet houden is de body zelf. Ik heb zelf kleine handen en ben zodoende zelf op een Sony A330 terecht gekomen omdat die het fijnste in de hand ligt.

Elk merk heeft zo zijn + en - punten maar over de lijn genomen: ik denk dat de instap modellen elkaar echt niet ontlopen...

Toegevoegd na 1 minuut:
Oh en wat gdanonym ook zegt:

Hou rekening met minimaal een tas, geheugen en een standaard filter (een filter van 20 euro is nog altijd goedkoper als een objectief van 200 ;))

Dit is echt minimaal nodig om te beginnen met "spielen"