Waarom zoomen professionele filmcamera's naar tele en groothoek, terwijl camcorders alleen naar tele zoomen?

Het lijkt mij zo onlogisch. Voor tele steekt scherptediepte, scherpstellen, enz. erg nauw. Iemand heeft op Goeievraag mij een artikel daarover toegestuurd. Daarvoor zijn juist professionele camera's nodig. Voor groothoek is scherptediepte, scherpstellen, enz., veel minder nodig. Dus professionele camerá's zijn dan minder nodig. Toch zoomen camcorders niet ver naar groothoek. Hoe kan dat? Dat aspect is in de antwoorden op mijn vorige vraag niet belicht.

12 jaar geleden
in: Camera's

Antwoorden (2)

Dat heeft te maken met de toepasbaarheid van de camera's. Consumenten zijn wat schuchter voor het maken van de beelden. Dat wil zeggen dat zij niet te dicht bij het gebeuren willen staan. Zodat ze het gebeuren 'niet storen'.
Hiervoor gebruik je dus meer telelensen.

Maar goede beeldmakers zoals fotografen en filmmakers, gaan meer 'tussen' het gebeuren staan. Zodat de kijker echt het gevoel krijgt dat zij een onderdeel zijn van die gebeurtenis die wordt gefilmd.
Voor professionelen is het dus belangrijk om 'tussen' de gebeurtenissen te gaan filmen, en hiervoor heeft de camera meer groothoek nodig.

Bovendien 'mag' een professioneel dichterbij komen. Daarvoor is hij er, en eventuele 'acteurs' zijn dit gewend.

Toegevoegd na 1 dag:
Er is trouwens ook nog een technisch probleem. Dat is de kleine sensor. Daarmee wordt zelf een groothoek lens meer een telelens.
Professionele en duurdere camera's hebben ook een grotere sensor. Daarvan zal dezelfde lens meer groothoek zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
corzijlstra
12 jaar geleden
Een goed antwoord. Een +. Alleen, men kan het ook leuk vinden om een kamer, een plein met stratenpatroon, enz.enz goed erop te krijgen. Dat kan vooral bij het filmen in groothoekstand, b.v. de vergelijken met de 24 mm groothoek bij fotocamera's. Je hoeft geen professionele filmer te zijn om dat te willen. Je kunt niet door de muur van een kamer lopen. Men is dus gedwongen om de kamer van dichtbij te filmen, als men niet beschikt over de groothoekstand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan verleg je wel je vlak naar een 'echte' film die is gemonteerd.
De meeste consumenten maken echter nog steeds filmpjes van verjaardagen, feestjes en plezier. Daar zijn die camera's op gebaseerd. Ik begrijp dat jij een stap verder wilt gaan en echt een verhaal/boodschap wilt overbrengen middels beeld. Dan ga je richting een professionele cameraman/fotograaf. Zelf ben ik meer een fotograaf. En voor een 'goed beeld' ben je niet afhankelijk van het materiaal. Het is immers de fotograaf die het beeld maakt.
Zo is er een professionele fotograaf die portretten als betaalde opdrachten maakt met een mobieltje. Ze kijken wel even raar op, maar ze hebben hem ingehuurd om zijn fotografische blik en kunde. Ook heb ik deze link voorbij zien komen...
http://www.metronieuws.nl/entertainment/film-gemaakt-met-mobieltje-in-de-prijzen/xlkkel!kKdQY5iI9VAiBVx0SJhU4g/ --- Op mijn fotografie opleiding moesten we in het begin een 'wideshot' maken. Maar de medestudent met maar 1 lens (een 70mm vast objectief), kwam als eerste met een werkelijke wideshot die werd goedgekeurd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ander (technisch) probleempje is het feit dat veel amateurs pannen tijdens het filmen, wat met echte grothoek ontzettend irritant wordt. Verder zoals pcman zegt, een objectief dat én groothoek én tele verenigt erg duur moet worden, vanwege de moeilijkheden om het beeld enigszins recht te houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja is het niet vooral een probleem van lenzen, dus dat groothoek veel moeilijker/duurder is en ook nog eens vervorming laat zien?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vervorming hebben ook de super telelenzen. Zo wie zo zijn de uitersten moeilijk te maken.
Maar van super wide groothoeklenzen wordt de bolvorming geaccepteerd als een eigenschap van de lens. Zoals bijvoorbeeld de fish-eye lens.
Maar voor tele mag die vervorming er niet zijn. En ziet die er raar uit.
corzijlstra
12 jaar geleden
Dat probleem met die kleine sensor. Leg dat eens uit. Als bediener van een simpele consumenten filmcamera kan ik niet begrijpen, dat het niet mogelijk zou zijn deze camera een doorzoommogelijkheid te geven naar groothoekstand. Is dat zo moeilijk?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Even uitleggen zal er niet inzitten...:-(
Het wordt uitgelegd middels de fotografie term: Crop Factor.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Crop-factor Hierbij is bij een nikon D80, die een kleinere sensor heeft als 35mm kleinbeeld, de crop factor 1.5.
Dat wil zeggen dat een lens met 50mm, op deze camera 50 x 1.5 = 75mm wordt.
Zou diezelfde lens gebruikt worden op een analoge camera, of een digitale camera met full frame FX sensor. Dan is die 50mm wel echt 50mm. Compact camera's hebben een nog kleinere sensor dan zal die cropfactor nog groter zijn.
http://wapedia.mobi/thumb/4d8e504/en/fixed/470/383/Sensor_sizes_overlaid_inside.svg?format=jpg Vandaar dat het voor een compact redelijk eenvoudig is om een 10x zoom te maken. Maar groothoek is moeilijker, omdat die cropfactor diezelfde lens altijd langer maakt (meer tele). http://en.wikipedia.org/wiki/Crop_factor Het lijkt erop dat de cropfactor voor camcorders zo rond de 2 ligt.
"2. Reduced Wide Angle Lenses
It is hard for manufacturers to come up with wide angle lenses for a micro camcorder due to the 2x crop factor. In this case, the 17 millimeters pancake lenses become the equivalent of 34 millimeters. DSLR cameras will not “crop” wide angles, therefore a 14 millimeter wide angle will remain no more, no less than a 14 millimeter field. " http://www.steves-digicams.com/knowledge-center/how-tos/camcorder-operation/3-limitations-of-a-micro-digital-camcorder.html
Een professionele camera is stuk duurder als een normale consumenten camera .De reden is dat een zoom lens met flink bereik van groothoeklens naar telelens aanmerkelijk duurder is in fabricage als een simpele consumenten camera