Waarom zoomen professionele filmcamera's naar tele en groothoek, terwijl camcorders alleen naar tele zoomen?

Het lijkt mij zo onlogisch. Voor tele steekt scherptediepte, scherpstellen, enz. erg nauw. Iemand heeft op Goeievraag mij een artikel daarover toegestuurd. Daarvoor zijn juist professionele camera's nodig. Voor groothoek is scherptediepte, scherpstellen, enz., veel minder nodig. Dus professionele camerá's zijn dan minder nodig. Toch zoomen camcorders niet ver naar groothoek. Hoe kan dat? Dat aspect is in de antwoorden op mijn vorige vraag niet belicht.

Weet jij het antwoord?

/2500

Dat heeft te maken met de toepasbaarheid van de camera's. Consumenten zijn wat schuchter voor het maken van de beelden. Dat wil zeggen dat zij niet te dicht bij het gebeuren willen staan. Zodat ze het gebeuren 'niet storen'. Hiervoor gebruik je dus meer telelensen. Maar goede beeldmakers zoals fotografen en filmmakers, gaan meer 'tussen' het gebeuren staan. Zodat de kijker echt het gevoel krijgt dat zij een onderdeel zijn van die gebeurtenis die wordt gefilmd. Voor professionelen is het dus belangrijk om 'tussen' de gebeurtenissen te gaan filmen, en hiervoor heeft de camera meer groothoek nodig. Bovendien 'mag' een professioneel dichterbij komen. Daarvoor is hij er, en eventuele 'acteurs' zijn dit gewend. Toegevoegd na 1 dag: Er is trouwens ook nog een technisch probleem. Dat is de kleine sensor. Daarmee wordt zelf een groothoek lens meer een telelens. Professionele en duurdere camera's hebben ook een grotere sensor. Daarvan zal dezelfde lens meer groothoek zijn.

Een professionele camera is stuk duurder als een normale consumenten camera .De reden is dat een zoom lens met flink bereik van groothoeklens naar telelens aanmerkelijk duurder is in fabricage als een simpele consumenten camera

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100